Leve het feodalisme!

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri Feb 2 10:38:23 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste spreeuwen,

Bizar toch dat we nog over het koningshuis moeten babbelen. 21e eeuw en
Democraten - je zou denken: dat zit wel goed. Nee dus. Waarom is D66 niet
gewoon republikein, punt uit?! We zijn toch voor gekozen functionarissen
etc., referenda en verkiezingen die de wens van de burger het best tot haar
recht doen komen! Waarom zo'n feodale uitglijer? Staat 'pragmatisme' dan
toch gelijk aan persoonlijke lafheid en politiek opportunisme? Binnenkort is
Nederland Europees gezien het achterlijkste zusje, want een metafoor als
'museum' lijkt me te soft. Zelfs in Belgie kiezen ze tenminste nog hun
burgemeesters...

Waarom zijn we wel zo fel op extreem-rechts, facisten en racisten zolang het
om inheems plebs en proletariserende personen uit de middenklasse gaat, maar
vertonen we apengedrag zodra het om elites gaat? Hebben we eigenlijk zo
voortaan nog wel het morele recht om sowieso extremisten te bekritiseren?

Dat er onder de parapluie van de monarchie veel wordt bekonkeld, mocht ik
van dichtbij horen. Daarvoor hebben we onthullingen in de memoires van
ex-USAminister buitenland Christopher niet nodig. Een voorbeeld van
feodalisme en clientelisme uit mijn directe omgeving.

Een van mijn voorouders was lijkopruimer in een divisie die de Indonesische
onafhankelijkheid bevocht. De overlevende Bernard was daarvan beschermheer,
mascotte zo u wilt. Toen de troepen naar de tropen afreisden en ook toen ze
met hangende pootjes terugkeerden riep hij ferm dat ze hem persoonlijk
mochten benaderen als er problemen waren. Na terugkeer begon mijn voorouder
geheel illegaal een huis te bouwen binnenin een grote schuur in zijn vaders
woonplaats Maarn (U). Toen hij het enorme omhulsel afbrak, kwam de gemeente
uiteraard met het bevel om alles af te breken. En ja hoor, mijn voorouder
schreef een brief naar Soestdijk. Een week later kwam een ambtenaar mijn
voorouder mondeling melden dat het bevel ongeldig was - de burgemeester
stond verderop in de straat achter een boom toe te kijken of de ambtenaar
wel durfde.

Kijk, een erfelijk staatshoofd is de democratie op z'n kop. Dus beste Bert
Bakker, kom tot inkeer, gedraag je niet als een politieke proleet. Uithuilen
mag natuurlijk - hoeft niet op tv. Achter een glas wijn bijvoorbeeld als je
es in de Patriottenstad bent.

Henk Vreekamp, Utrecht