Re: dwangbehandeling psychiatrisch patiënten

Cees Binkhorst C.Binkhorst at NET.HCC.NL
Fri Aug 17 21:12:39 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert schreef op 17 Aug 2001,:

> [...]
> Het moet voor artsen makkelijker worden psychiatrisch patiënten
> die onder dwang zijn opgenomen ook met dwang te behandelen,
> onder meer met medicijnen. De PvdA stelt dat binnenkort via een
> wetswijziging voor in de Tweede Kamer, zo heeft Kamerlid Van der
> Hoek bevestigd. Zij krijgt hierin steun van een Kamermeerderheid
> van VVD en D66. Nu mogen behandelend artsen, meestal een
> geneesheer-directeur, alleen overgaan tot dwangbehandeling als er een
> 'ernstig gevaar' bestaat voor de patiënt of omgeving. Van der Hoek wil
> dat dit criterium wordt teruggebracht naar 'gevaar'. Bron: ANP "

De reaktie van Henk op bovenstaand voorstel:
> Ik ben tegen dit voorstel.
> Ik kan hier enkel mee akkoord gaan als de overheden hun verplichtingen
> jegens de patient/client ook nakomen en de nieuwe regeling uitsluit
> dat patienten/clienten het kind van de rekening worden zoals thans het
> geval is.
Cees vraagt: Welke verplichtingen?

> Het falend gezondheidsbeleid kan en mag geen aanleiding vormen de
> rekening aan de patienten/clienten te presenteren. Ik vind een
> dergelijke benadering een zwaktebod van de politiek en niet in het
> belang van de patienten/clienten en/of de maatschappij en het weglopen
> (struisvogelpolitiek) voor de belangen van deze doelgroep.
>
> Enkel een gedegen zorgbeleid toegesneden op deze doelgroep kan voor
> deze belangen zorg dragen.
Cees: Ik zie geen enkel argument, wel veel 'onbestemde' emoties:
- kind van de rekening
- falend gezondheidsbeleid
- zwaktebod
- niet in belang van
- weglopen (struisvogelpolitiek) voor de belangen

Ik denk dat de 2e kamer besluiten moet nemen met 'hart' en 'rede' en
het zou dus bijdragen aan de discussie als beide aan bod komen en
niet, zoals in jouw bijdrage, alleen het eerste aspect.

Overigens opereert Van der Hoek in deze heel zorgvuldig. Deze zaak
heeft een heel concrete aanleiding, namelijk een jonge vrouw die
volgens haar moeder hulp nodig had en dit nergens kon krijgen. Van
der Hoek heeft hierin reeds bemiddeld en is onder anderen rond de
tafel gaan zitten met hulpinstanties en politie. De hulp kwam niet tot
stand en de vrouw heeft na een laatste schriftelijke smeekbede om
hulp aan de OvJ, die wederom geen aktie tot gevolg had, kort geleden
een eind gemaakt aan haar leven.

Groet,

Cees Binkhorst

P.S. Nu ik dit schrijf komt de gedachte bij me op dat het eigenlijk wel
wrang is dat de kranten en deze lijst bol staan over Singh Varma maar
niet over dit soort zaken (en dit geval dan in het bijzonder).