dwangbehandeling psychiatrisch patiënten

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri Aug 17 18:43:29 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"
PvdA wil makkelijker dwangbehandeling psychiatrisch patiënten

Het moet voor artsen makkelijker worden psychiatrisch patiënten
die onder dwang zijn opgenomen ook met dwang te behandelen,
onder meer met medicijnen. De PvdA stelt dat binnenkort via een
wetswijziging voor in de Tweede Kamer, zo heeft Kamerlid Van der
Hoek bevestigd. Zij krijgt hierin steun van een Kamermeerderheid
van VVD en D66. Nu mogen behandelend artsen, meestal een
geneesheer-directeur, alleen overgaan tot dwangbehandeling als er
een 'ernstig gevaar' bestaat voor de patiënt of omgeving. Van der
Hoek wil dat dit criterium wordt teruggebracht naar 'gevaar'.
Bron: ANP
"

Ik ben tegen dit voorstel.
Ik kan hier enkel mee akkoord gaan als de overheden hun verplichtingen
jegens de patient/client ook nakomen en de nieuwe regeling uitsluit dat
patienten/clienten het kind van de rekening worden zoals thans het geval
is.

Het falend gezondheidsbeleid kan en mag geen aanleiding vormen de
rekening aan de patienten/clienten te presenteren. Ik vind een
dergelijke benadering een zwaktebod van de politiek en niet in het
belang van de patienten/clienten en/of de maatschappij en het weglopen
(struisvogelpolitiek) voor de belangen van deze doelgroep.

Enkel een gedegen zorgbeleid toegesneden op deze doelgroep kan voor deze
belangen zorg dragen.

Henk Elegeert