[De (niet meer zo) Nieuwe Omroep]

Mark Koek mark at KOEK.NET
Tue Aug 14 00:13:47 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert schreef o.m.:

> Je samenvoeging van grondwet (over vrijheid van
> meningsuiting) en Mediawet is m.i. totaal buiten
> proporties.

Wie beslist of iets 'meer van hetzelfde' of 'vernieuwend' is? Daar
gaat het om.

In een vrije samenleving beslist de overheid niet over de inhoud die
de media aanbieden - zelfs niet als het gesubsidieerde media betreft.

Onze Mediawet bepaalt echter anders, in tegenspraak met de Grondwet,
zoals van der Ploeg zelf in zijn verklaring ook aangeeft.

> Daar *moet* een staatssecretaris van Cultuur zich mee
> bezighouden.

Goed - volgens de wet moet van der Ploeg dit doen. Hij moet zich aan
de Mediawet houden en het is hem verboden deze aan de Grondwet te
toetsen.

> Het lijkt me, dat het juist deze staatssecretaris van
> Cultuur is die de knuppel over gesubsidieerde Cultuur in
> het hoenderhok heeft gegooid, en eindelijk een doorbraak
> tracht te forceren in dat heilige huisje.

Als dat zo blijkt te zijn neem ik mijn kritiek terug. Maar in die
persverklaring kan ik weinig tegenzin over de uitoefening van zijn
macht bespeuren.

Mark Koek