[De (niet meer zo) Nieuwe Omroep]

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Mon Aug 13 23:24:51 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Koek wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ongeacht hoe goed, slecht, geinig of inhoudelijk die Nieuwe Omroep
> ook is, het problematische lijkt me hier toch dat in weerwil van wat
> de Grondwet allemaal zegt over vrijheid van meningsuiting we een
> Mediawet hebben (het kost me wat moeite dat met een hoofdletter te
> schrijven) die bepaalt dat de een of andere staatssecretaris mag
> beslissen of een programmering geschikt is voor publieke consumptie.
>
> Er hoort een publieke omroep te zijn die op efficiente wijze (geen
> zes of zeven paralelle organisaties dus) belastinggeld omzet in
> [...]

Je samenvoeging van grondwet (over vrijheid van meningsuiting) en
Mediawet is m.i. totaal buiten proporties.
Niets staat DNO in de weg om de nieuwe media in te zetten om hun
doelgroepen te bereiken.
Daarnaast staat het DNO niets in de weg dezelfde weg te bewandelen als
de RTL?'s .

En het gaat hier ook niet om een staatssecretaris die mag beslissen of
een programmering geschikt is voor publieke consumptie, maar of we nog
meer van dezelfde niet vernieuwende willen of niet, in een geval
waarover we wel wat te zeggen hebben.
Daar *moet* een staatssecretaris van Cultuur zich mee bezighouden. Een
ander punt is of we een staatssecretaris van Cultuur moeten hebben, maar
wil je die twee zaken wel uit elkaar houden?

Het lijkt me, dat het juist deze staatssecretaris van Cultuur is die de
knuppel over gesubsidieerde Cultuur in het hoenderhok heeft gegooid, en
eindelijk een doorbraak tracht te forceren in dat heilige huisje.

Daar krijg je heel veel gedoe over inderdaad. Er komt dan veel verzet
van de "gevestigde" te lang gesubsidieerden. Maar wil je ook hier
oorzaak en gevolg gescheiden houden?

Henk Elegeert