De (niet meer zo) Nieuwe Omroep

Ramon Barends r_barends at HOTMAIL.COM
Mon Aug 13 19:53:04 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op http://ocw.netspanning.nl/persbericht.jsp?pageID=108 van OCW staat een
persbericht over het afkeuren van het bezwaarschrift van De Nieuwe Omroep
door de staatsecretaris van Cultuur en Media.

[van de site]

Van der Ploeg wijst bezwaar DeNieuwe Omroep af

Staatssecretaris Van der Ploeg van Cultuur en Media wijst het bezwaar af dat
DeNíeuwe Omroep indiende tegen zijn besluit om de vereniging geen voorlopige
erkenning te geven. Hij blijft van mening dat het programma dat DeNieuwe
Omroep van plan is te verzorgen, niet zodanig afwijkt van de programma's van
de al bestaande publieke omroepen dat daarmee de verscheidenheid in de
landelijke omroep wordt vergroot. De staatssecretaris meent dat de
beslissing correct volgens de wet en op juiste gronden genomen is. Hiermee
neemt de staatssecretaris het advies van de bezwaarschriftencommissie van
het ministerie van OCenW niet over. Deze adviseert het bezwaarschrift van
DeNíeuwe Omroep gegrond te verklaren en het besluit te herzien.

De bezwaarschriftencommissie adviseert het bezwaar gegrond te verklaren
omdat de vernieuwendheid van het voorgenomen programma van DeNíeuwe Omroep
volgens de commissie te gedetailleerd is getoetst. De commissie acht de
toetsing daarmee niet in overeenstemming met de geest van de grondwet. Bij
toetsing vooraf zou volgens de commissie alleen een uiterst marginale
toetsing mogen plaatsvinden.

De staatssecretaris overweegt in zijn besluit dat de commissie  het
grondwettelijk verbod om wetten te toetsen aan de grondwet omzeilt. Ook
staat er nergens in de wet dat er alleen een uiterst marginale toetsing mag
plaatsvinden. Uit de Mediawet volgt juist dat er zorgvuldig getoetst moet
worden.
Volgens Van der Ploeg houdt het advies van de commissie in dat het voor
nieuwe toetreders voldoende is in het beleidsplan enkel te schrijven dat hun
programma's vernieuwend zijn, zonder dat het getoetst wordt. Naar zijn
mening is dat in strijd met de tekst en de bedoeling van de wet. Met het
volgen van het advies zou volgens hem voorts de rol van wettelijke
adviesorganen onaanvaardbaar worden uitgehold. Deze adviesorganen zijn juist
door de wetgever ingeschakeld om ervoor te zorgen dat de besluitvorming in
dit soort zaken zorgvuldig en objectief tot stand komt. Van der Ploeg komt
dan ook tot de conclusie dat hij het advies van de commissie niet overneemt
en dat hij zijn besluit tot afwijzing van de aanvraag van DeNíeuwe Omroep
handhaaft.

Verleden jaar juli wees de staatssecretaris het verzoek van DeNíeuwe Omroep
voor een voorlopige erkenning als omroepvereniging af. Van der Ploeg
baseerde zijn afwijzing mede op de adviezen van het Commissariaat van de
Media en de Raad voor Cultuur. Ook de NOS had op verzoek van de
staatssecretaris het programma-aanbod van DeNíeuwe Omroep geanalyseerd en
vergeleken met het programma-aanbod van de publieke omroep. DeNíeuwe Omroep
maakte op 24 augustus 2000 bezwaar tegen dit besluit bij de
bezwaarschriftencommissie van het ministerie van OCenW.

[brief aan DNO]

Uit de bijbehorende brief de beslissing:

Beslissing
        Het vorenstaande brengt mij tot de conclusie dat ik het advies van de
Commissie niet overneem en dat ik ook de overige gronden van het bezwaar
ongegrond acht. Ik acht derhalve onvoldoende gronden aanwezig om tot een
heroverweging van mijn beslissing van 17 juli 2000 te komen. Ik acht ook
overigens geen omstandigheden of feiten aanwezig die heroverweging van mijn
beslissing rechtvaardigen.
Ik handhaaf mijn beslissing om de aanvraag van DeNíeuwe Omroep voor een
voorlopige erkenning als bedoeld in artikel 37 van de Mediawet, af te wijzen
op de grond dat niet is voldaan aan het in artikel 37a, eerste lid, van de
Mediawet, opgenomen vereiste dat uit het beleidsplan dient te blijken dat
het programma dat DeNíeuwe Omroep voornemens is te verzorgen, naar inhoud en
strekking zodanig afwijkt van de door de omroepverenigingen die een
erkenning hebben verkregen (i.e. de bestaande omroepverenigingen) verzorgde
programma’s, dat het de verschei-denheid in de landelijke omroep vergroot en
daarmee een vernieuwende bijdrage levert aan de verwezenlijking van de
taakopdracht van de landelijke publieke omroep.

Een afschrift van deze beslissing heb ik aan uw gemachtigde in dezen
gezonden.

Hoogachtend,

de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen,

dr. F. van der Ploeg

Tot zover.

Vriendelijke groet,
Ramon Barends, Nijmegen