Ambtenaren moeten homo's trouwen ? Vraag.

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Fri Aug 3 16:24:32 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op het moment dat ik prive reageerde naar Ramon was dit omdat ik
veronderstelde dat deze discussie inmiddels wel afgerond zou zijn na drie
weken zonnig Toscane. Wanneer Ramon behoefte voelt een inhoudelijke reactie te
geven op de mail die ik hem stuurde dan heeft hij bij deze mijn toestemming
deze te forwarden.

Het probleem wat ik blijf hebben met de stelling van Ramon in reactie op Henk
is wanneer iets een gewetensbezwaar is en wanneer dat geaccepteerd wordt. Ik
heb persoonlijk bezwaren tegen het verzoek vanuit Marokko om huwelijken onder
de 18 jaar toe te staan. Mocht dit na een democratisch besluit wet worden mag
ik mezelf dan ook onder de gewetensbezwaarden scharen? Ik heb helaas geen boek
waarop ik me kan beroepen maar het bezwaar bestaat wel degelijk.

Tweede probleem is iets wat Wim Althuis al meerdere malen heeft aangehaald, ik
citeer uit een eerdere mail: "hoe kan het zijn dat bepaalde vormen van
'ongelijke behandeling' worden bestreden met een andere -mijns inziens veel
ernstiger- vorm van 'ongelijke behandeling'". Niemand schijn me uit te kunnen
leggen waarom er sprake zou zijn van ongelijke behandeling, die ontstaat pas
wanneer je toe zou geven aan de gewetensbezwaren (de ene ambtenaar mag
huwelijken dan wel weigeren en een ander niet). Graag verzoek ik een van de
beide heren uit te leggen waarom ik het hier verkeerd zou zien.

Vriendelijke groet,

Marc-Jan