Continu referenderen

Fri Apr 27 11:44:19 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark schreef:
> Deze keuze is wat mij betreft zeer ongewenst. Ik wil namelijk als burger
> direct kunnen meebeslissen via een volksinitiatief of correctief
referendum
> als het om onderwerpen gaat waar velen een mening over hebben of willen
> ontwikkelen. De onderwerpen dus waar eem publieke discussie over hoort te
> worden gevoerd.

Ik zou dat veel liever hebben via een volksinitiatief EN het correctief
referendum. Aangezien je een volksinitiatief kan zien als een manier voor
burgers om een onderwerp op de politieke agenda te plaatsen en de politiek
tot een uitspraak te dwingen en het correctief referendum om genomen
besluiten terug te kunnen draaien. Wel moet dit nog uitgebreid worden met
het referendum...Indien de politiek bv een onderwerp ingebracht door een
volksinitiatief afwijst.

> Alle onderwerpen waar de burgers niet warm voor te krijgen
> zijn, moeten ook niet referendabel zijn. Daar kies ik dan ook graag
> volksvertegenwoordigers voor.

In principe zou ik persoonlijk eigenlijk wel over ieder onderwerp waar ik
over wil stemmen ook willen kunnen stemmen...Dat kan in jouw visie niet.
Misschien is je systeem wel het meest werkbare maar ik kan nog steeds niet
op een onderwerp directe invloed uitoefenen..... Alleen indien er meerdere
mensne zijn die dat ook willen....
Het mooie van  het hybride systeem is dat ik wel die mogelijkheid heb...het
nadeel is inderdaad zoals Herman al aangaf dat ik weer niet kan kiezen voor
een persoon die mij indien ik een keer geen zin heb mijn vertegenwoordiging
voor zijn rekening neemt.... Om het allemaal nog ingewikkelder te maken...
Het liefst zou ik per onderwerp waar ik geen stem over zal uitbrengen mijn
vertegenwoordiger kiezen... Omdat het van het onderwerp afhangt welke
"partij"/persoon ik mijn stem zou willen geven....

> P.S. overigens zou ik het aantal parlementariers eerder verkleinen dan
met 1
> miljoen (de 10% van Marc-Alexander Fluks) ophogen.

dat is natuurlijk niet het geval Mark G...... Het aantal parlementariers
vergroot niet...het is zelfs mogelijk het te verkleinen... die miljoen
parlementariers zijn het evenredige aantal zetels.... Dus het aantal
parlementariers verkleint in feite zelfs.... want er gaan bij wijze van
spreke 10 zetels naar 1 miljoen kiezers...die geen "zitting" hebben... Dus
10 parlementariers minder...
Groet Joris