Continu referenderen

Fri Apr 27 09:55:16 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik poogde gisteren en alternatief te scheppen voor het correctieve
 referendum en Herman Beun <herman.beun at yucom.be> reageerde met:
>Wat een raar, rigide systeem (ik neem even aan dat beide opties elkaar
>uitsluiten, maar ook als dat niet zo is ben ik niet enthousiast).

 Probleem is dat je iets moet bedenken dat zowel 1) inhoudelijk iets ver-
 andert als 2) past in het vastgeroeste systeem dat wij nu eenmaal hebben.

 Volksvertegenwoordigers zijn -in het algemeen- nogal gebrand op 'macht'
 (zonder daar inhoudelijk veel mee te doen, trouwens). Als je dus een stapje
 wilt zetten in de richting van een directe democratie dan zal je volksver-
 tegenwoordigers hun schijn aan macht moeten laten behouden. Immers, zij
 zijn degenen die een wetsvoorstel, waarin een bepaalde vorm van directe
 democratie geregeld wordt, moeten aannemen. Dat is nu juist de reden
 waarom het met het correctieve referendum in regel zo droevig afloopt.

 Gekozen burgemeesters, referenda, jury-rechtspraak -zeg maar het soort
 dingen die een land tot democratie maken (en die wij in Nederland derhalve
 moeten ontberen) druisen in tegen de belangen van de regenten, van de
 'politieke klasse', die zich boven de burger verheven waant en voor wie
 het vandaag bovenal de dag is van de lintjesregen.

 Wil je veranderingen, dan moet je dus 1) iets pogen te formuleren waarbij
 de politieke klasse verder kan voortsukkelen met hun Weimar-republiekje of
 2) wachten tot het zooitje vanzelf in elkaar lazert en de volgende Hitler
 de macht grijpt.

 Probleem met de representattieve 'democratie' (en we hebben het algemeen
 kiesrecht nu zo'n kleine 100 jaar met als grootste succes inderdaad de
 Tweede Wereldoorlog) is dat het allemaal niet zo goed werkt.

 Voor ons in Nederland betekent 'democratie' eerder dat we vrije media
 hebben, vakbonden kunnen oprichten en dat er geen geheime dienst is die
 onze gangen nagaat. Het houdt niet in dat de burger enige invloed op wat
 dan ook heeft. De term 'democratie' is in dit opzicht tamelijk misleidend
 en lijkt niet erg op haar plaats.

 Voor alles zijn alternatieven. Ik heb er gisteren 1 genoemd. Een ander
 alternatief is om volksvertegenwoordigers bij loting aan te wijzen en ook
 de zittingsduur door het lot te laten bepalen. En zo zijn er meer...

 Hoe dan ook, het huidige systeem heeft z'n tijd gehad. Er komt binnenkort
 of een dictatuur, of er wordt ons -langs 'democratische weg'- het Ameri-
 kaanse systeem door de strot geduwd, of er gebeurt iets waarover de burger
 zelf nog iets te zeggen heeft (maar probleem is hoe dat kan in een 'repre-
 sentatieve democratie' -ziedaar het dilemma). Ik hoop zelf op het laatste,
 momenteel gebeurt het tweede (waardoor de burger zich afkeert van de poli-
 tiek) en ik vrees het eerste nog wel eens te zullen meemaken.

 Er komt een dag dat de dictatuur een betere staatsvorm lijkt dan wat op dat
 moment doorgaat voor 'de democratie' en dan is het onvermijdelijk dat de
 koppen van onze regenten zullen gaan rollen. Zo gaan die dingen nu eenmaal.

 Met het Amsterdams referendum lijkt opnieuw een stapje in die richting gezet.

 Marc Fluks, Amsterdam