Continu referenderen

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Fri Apr 27 00:19:38 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc-Alexander Fluks schreef:

>  Stel er zijn verkiezingen (waarvoor, dat maakt nu even geen
> bal uit). Men kan nu twee dingen doen als men naar het
> Stembureau gaat:
>    1. Men kan stemmen op een persoon/partij.
>    2. Men kan zich laten registeren voor een 'continu referendum'.

Wat een raar, rigide systeem (ik neem even aan dat beide opties elkaar
uitsluiten, maar ook als dat niet zo is ben ik niet enthousiast).

Ik wil namelijk allebei: én stemmen op een volksvertegenwoordiging, én
de keuzes van de partij die ik kies kunnen corrigeren door te stemmen in
die referenda die ik belangrijk vind. En ik wil ook zeker niet verplicht
zijn om in _alle_ referenda te stemmen, wat jouw systeem in feite wel
vereist (daar ik als "referendist" dan geen gekozen vertegenwoordiging
meer heb). Sterker nog, het lijkt me zelfs zeer onwenselijk als ik zou
moeten stemmen over _alle_ onderwerpen die in de volksvertegenwoordiging
aan de orde komen, aangezien ik over de overgrote meerderheid daarvan a)
geen mening heb en/of b) me er niet bij betrokken voel, en ik die
onderwerpen dus liever delegeer aan een geestverwant in de
volksvertegenwoordiging.

Als empirie voor jou trouwens enige rol speelt: ik ben niet de enige die
er zo over denkt. In Zwitserland, waar directe democratie volgens de
manier die Mark Giebels beschrijft de mensen met de paplepel wordt
ingegoten, wordt het systeem namelijk op die manier gebruikt: Gemiddeld
meer dan de helft van de aanhangers van een partij maakt in referenda
willens en wetens een keuze die afwijkt van de partijlijn. Toch is de
partijtrouw bij verkiezingen in Zwitserland opmerkelijk hoog. Dit wijst
erop dat kiezers de mogelijkheid van een partijkeuze voor de grote
politieke lijn plus referenda voor de kleine correcties daarop kennelijk
een belangrijke vinden. Onderzoek waarin daarnaar gevraagd wordt
bevestigt dat trouwens ook.

Herman Beun                  http://www.bigfoot.com/~hermanb/
HermanB at bigfoot.com                       Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*