Continu referenderen

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Thu Apr 26 22:31:53 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>  Stel er zijn verkiezingen (waarvoor, dat maakt nu even geen
> bal uit). Men kan
>  nu twee dingen doen als men naar het Stembureau gaat:
>    1. Men kan stemmen op een persoon/partij.
>    2. Men kan zich laten registeren voor een 'continu referendum'.

Deze keuze is wat mij betreft zeer ongewenst. Ik wil namelijk als burger
direct kunnen meebeslissen via een volksinitiatief of correctief referendum
als het om onderwerpen gaat waar velen een mening over hebben of willen
ontwikkelen. De onderwerpen dus waar eem publieke discussie over hoort te
worden gevoerd. Alle onderwerpen waar de burgers niet warm voor te krijgen
zijn, moeten ook niet referendabel zijn. Daar kies ik dan ook graag
volksvertegenwoordigers voor. En hoe meet je die 'populariteit' van een
onderwerp? Juist, door handtekeningen te verzamelen. De drempel om een
referendum aan te vragen moet daarom dus hoog genoeg zijn. Om de kans op een
lage opkomst - of eigenlijk de kans op een weinig representatieve
meningspeiling - tijdens het referendum te minimaliseren.
Vervolgens zijn de opkomstdrempels dus nutteloos, en slechts een middel voor
regenteske bestuurders die weinig tot geen waarde hechten aan de mening van
de burgers. Afschaffen dus die opkomstdrempels. Is het echt zo moeilijk om
in te zien dat het instellen van de opkomstdrempels een truc is van de VVD
(en PvdA?) om het draagvlak voor het correctief referendum aan te tasten?

Inderdaad, dit verhaal is niet nieuw, want ik heb enkele weken geleden ook
al een mail met dezelfde strekking verstuurd. Maar voordat leden van deze
lijst voorstellen als die van Marc-Alexander Fluks gaan rondstrooien in het
land (suggestie Henk Vreekamp), zou ik ze toch willen vragen eens na te
denken of de gesignaleerde problemen met het verhogen van het benodigde
aantal handtekeningen en het afschaffen van de opkomstdrempels niet al
opgelost zijn.

Groeten,
Mark

P.S. overigens zou ik het aantal parlementariers eerder verkleinen dan met 1
miljoen (de 10% van Marc-Alexander Fluks) ophogen.

--
Mark Giebels
E-mail:        mark at giebels.org
Adresgegevens: welcome.to/giebels