Amsterdam referendeert: stemlokalen sluiten deuren

Tue Apr 24 09:41:58 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Raimond de Tempe <raimond.detempe at kb.nl>
>Wat mij persoonlijk - wat de praktische politiek betreft - veel meer
>aanspreekt, is de reactie uit Amsterdam, van Vincent op Mark Fluks.
>Fluks zijn opmerking "fascisme" raakt kant noch wal. Vincent zijn
>opmerking dat het allemaal moeizaam vrijwilligerswerk is, dat
>bovenop een zware werkweek komt, is veel ernstiger!

 Hmm, tja...

 Waar het om gaat is dat als men een referendum houdt, de keuze van de
 meerderheid de doorslag behoort te geven. En dat is dus niet zo. Wie
 'voor' een Stadsdeel Binnenstad Mokum is, die is wel gek als hij (zij)
 morgen gaat stemmen. De meerderheid is immers tegen en minderheid is
 derhalve niet gebaat bij een succesvol referendum. In zekere zin hebben
 de voorstanders twee wijzen om te stemmen: men kan stemmen met de voeten
 (weg te blijven dus, zonder meer de beste optie) en men kan 'voor'
 stemmen.

 En als ik dan ook nog zie dat de 'campagneleider' van de voorstanders
 inhoudelijk niet verder komt dan het parkeren van zijn eigen auto en
 dat 10% van de stemlokalen de deuren sluit enkel en alleen omdat 'het
 maar een referendum is' (het argument is dat het open houden teveel
 zou kosten; dat gaat ongetwijfeld niet langer op wanneer men volgend
 jaar herkozen wil worden)... Dan lijkt me dat inderdaad een vorm van
 fascisme. Het is zo anti-democratisch als het maar kan. Men draait het
 referendum willens en wetens de nek om. De mening van de burger doet er
 geen bal toe.

 De eerste referenda in Mokum waren WEL democratisch. Maar omdat zulks de
 Gemeenteraad niet beviel, werd er dus die opkomst-truc bedacht om alle
 referenda voortaan op voorhand af te schieten. Het laatste referendum
 viel zelfs in de zomervakantie. Succes verzekerd. Wie zou voorstellen de
 Gemeenteraadsverkiezingen in de zomervakantie te houden of de uitslag
 daarvan ongeldig te verklaren wanneer minder dan de helft van de kiezers
 opkomt, zou voor gek versleten worden. Toch is het precies hetzelfde.

 Als ik dan Vincent Nijhof <vinc at chello.nl> op de lijst vraag waarom ik
 'voor' zou moeten stemmen (omdat hij de 'voor'-website onderhoudt, meende
 ik hem die vraag wel te mogen stellen), dan antwoordt hij niet. Als ik
 mijn opmerkingen maak over het sluiten van de stembureau's, dan schiet
 hij uit z'n slof in plaats van in te gaan op dat sluiten. Heel raar.
 Ook snap ik niet waarom hij zich beklaagt dat zijn vrije tijd in de poli-
 tiek gaat zitten. Daar kiest hij toch zelf voor ?

 Nog meer rare zaken: zowel de voor- als tegenstanders 'beschuldigen'
 elkaar ervan dat de ander een groter budget heeft. Kom daar maar eens
 uit.
 Volgens de tegenstanders wordt de voormalige bank aan de Vijzelstraat
 het nieuwe Stadsdeel-kantoor Binnenstad en gaat dat 60 miljoen kosten.
 Volgens de voorstanders is dat onzin; men heeft dat gebouw zelfs niet
 in gedachten.

 Allemaal lulkoek dus. Het gaat nergens over en het stemmen wordt ernstig
 gefrustreerd.

 Marc Fluks, Amsterdam.