Compensatie tarief vrije beroepsbeoefenaren.

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Apr 24 07:47:55 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Charlie,

Prima actiepunt. Overigens vind ik die schaal 8 als basis wat aan de magere
kant. Of bestaat het beeld nog van de worstelaar? Het is me al vaker
opgevallen dat de neoliberalen in dit kabinet geen jota geven om zelfstandigen.

Henk Vreekamp, Utrecht
----------------------

At 17:16 23-04-01 +0200, you wrote:

>Ondanks duidelijke toezeggingen die minister Borst deed is de compensatie
in het tarief van medische en paramedische vrije beroepsbeoefenaren voor de
sterk gestegen kosten voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering ( 30-200% )
door het Kabinet is afgekeurd. Het College Tarieven Gezondheidszorg heeft
grote bezwaren hiertegen. Het betrof een compensatie voor de jaren 1999 en
2000 terwijl 2001 nog in het geheel niet wordt meegenomen in de
compensatieregeling terwijl de premies wel al betaald zijn.

>Naast dit gegeven is inmiddels ook bekend dat Staatssecretaris Hoogenvorst
de wet ter afschaffing van de verplichte pensioenfondsen voor de vrije
beroepsbeoefenaren ( inclusief loodsen ) door wil voeren.

>Dit betekent ook weer een toename in het kostendeel van de praktijkvoering
omdat eenieder zich nu op de particuliere verzekeringsmarkt moet gaan
verzekeren, waar de overheadkosten, reclame etc. sterk drukken op het
premiepercentage voor de opbouw van eenzelfde pensioenuitkering.

>Een en ander zal de actiebereidheid van o.a. de huisartsen zeker doen toenemen.
>
>Mijn beroepsgroep de fysiotherapeuten wachten ook al een tiental jaren op
een goede herijking van het kostendeel van het tarief. Dit is nu 30% van de
kosten van een zitting ( f 42,- voor een half uur ). Naast het inkomensdeel
ambtenarenschaal 8 ( dit voor een HBO opleiding ) uitgaande van een 401/4
per week, zonder periodieken omdat dit voor zowel een starter als ervaren
vrijgevestigde fysiotherapeut geldt, is het kostendeel in het geheel niet
voldoende om een kwalitatief goede praktijk te voeren.

>Zo is er geen goede vergoeding voor bij- en nascholing, schoonmaakkosten (
vaak geen afdracht sociale voorzieningen ) , automatiseringsvergoeding  lage
vergoeding voor huur praktijkgedeelte e.a.

>Onze inspanningen ons vak op een hoger plan te brengen door verplichte
cursussen methodisch handelen, verslaglegging, communicatie en het starten
met groepen intercollegiaal overleg ( 5 maal per jaar ) is dit door de
minister ( Borst ) nog steeds niet beloond in de toegezegde compensatie en
herijking van het kostendeel van het tarief.

>Het zal dan ook niet lang meer duren voordat ook onze beroepsgroep het beu
zal zijn en dat met het oog op de toenemende vergrijzing ook in onze
beroepsgroep er ook minder studenten voor fysiotherapie zullen kiezen.