Compensatie tarief vrije beroepsbeoefenaren.

G.W.C. van den Berg gwc.berg at WXS.NL
Mon Apr 23 21:59:14 CEST 2001

Reactie:
Als het waar is wat hieronder gesteld is, dan zal de geloofwaardigheid van
minister Borst bij het veld van de gezondheidszorg tot onder het nulpunt
dalen. Ik vraag me zelfs af of de betrouwbaarheid van de overheid daarmee
niet ook in het geding is. Het kan toch niet zo zijn dat een minister in de
media beloftes doet, die ze vervolgens niet waarmaakt. Ik hoor haar nog
zeggen, dat het vanzelfsprekend is dat als de beroepskosten toenemen, deze
via het CTG zullen worden doorberekend in de tarieven. Ik kan me eigenlijk
niet voorstellen dat de minister in het openbaar beloftes maakt en
vervolgens in de ministerraad bakzeil haalt. Dit kan toch niet zo zijn?
Indien dit wel zo is dan dreigt in de gezondheidszorg eenzelfde probleem als
waar de NS aan te gronde dreigt te gaan. Wat gaat de fractie hieraan doen?

Met vriendelijke groeten,

Gerard van den Berg, Utrecht

[G.W.C. van den Berg]
 -----Oorspronkelijk bericht-----
Van: owner-d66 at nic.surfnet.nl [mailto:owner-d66 at nic.surfnet.nl]Namens
Charlie Timmermans
Verzonden: maandag 23 april 2001 17:17
Aan: D66 at nic.surfnet.nl
CC: s.vanvliet at tk.parlement.nl; m.augusteijn at tk.parlement.nl; info at kngf.nl;
fransverstappen at planet.nl
Onderwerp: Compensatie tarief vrije beroepsbeoefenaren.

  Ondanks duidelijke toezeggingen die minister Borst deed is de compensatie
in het tarief van medische en paramedische vrije beroepsbeoefenaren voor de
sterk gestegen kosten voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering ( 30-200% )
door het Kabinet is afgekeurd. Het College Tarieven Gezondheidszorg heeft
grote bezwaren hiertegen. Het betrof een compensatie voor de jaren 1999 en
2000 terwijl 2001 nog in het geheel niet wordt meegenomen in de
compensatieregeling terwijl de premies wel al betaald zijn.

  Naast dit gegeven is inmiddels ook bekend dat Staatssecretaris Hoogenvorst
de wet ter afschaffing van de verplichte pensioenfondsen voor de vrije
beroepsbeoefenaren ( inclusief loodsen ) door wil voeren.

  Dit betekent ook weer een toename in het kostendeel van de praktijkvoering
omdat eenieder zich nu op de particuliere verzekeringsmarkt moet gaan
verzekeren, waar de overheadkosten, reclame etc. sterk drukken op het
premiepercentage voor de opbouw van eenzelfde pensioenuitkering.

  Een en ander zal de actiebereidheid van o.a. de huisartsen zeker doen
toenemen.

  Mijn beroepsgroep de fysiotherapeuten wachten ook al een tiental jaren op
een goede herijking van het kostendeel van het tarief. Dit is nu 30% van de
kosten van een zitting ( f 42,- voor een half uur ). Naast het inkomensdeel
ambtenarenschaal 8 ( dit voor een HBO opleiding ) uitgaande van een 401/4
per week, zonder periodieken omdat dit voor zowel een starter als ervaren
vrijgevestigde fysiotherapeut geldt, is het kostendeel in het geheel niet
voldoende om een kwalitatief goede praktijk te voeren.

  Zo is er geen goede vergoeding voor bij- en nascholing, schoonmaakkosten
 vaak geen afdracht sociale voorzieningen ) , automatiseringsvergoeding
lage vergoeding voor huur praktijkgedeelte e.a.

  Onze inspanningen ons vak op een hoger plan te brengen door verplichte
cursussen methodisch handelen, verslaglegging, communicatie en het starten
met groepen intercollegiaal overleg ( 5 maal per jaar ) is dit door de
minister ( Borst ) nog steeds niet beloond in de toegezegde compensatie en
herijking van het kostendeel van het tarief.

  Het zal dan ook niet lang meer duren voordat ook onze beroepsgroep het beu
zal zijn en dat met het oog op de toenemende vergrijzing ook in onze
beroepsgroep er ook minder studenten voor fysiotherapie zullen kiezen.

  Charlie Timmermans

  Lid D66 en eerstopvolgend raadslid Hoogeveen