stervensleed

Raimond de Tempe Raimond.deTempe at KB.NL
Mon Apr 23 12:28:27 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijstlezers,

nog in aanvulling op het vorige punt "recht op waardig sterven" en
geloof:
nadat zijn oudste zuster was overleden, na een maandenlang durend
ziektebed, met in de laatste maanden onstuitbare doorligwonden, zei
mijn - niet-religieuze - vader dat dit schandelijke sterven veel erger
was dan de kruisdood (dit speelde zich af in 1994). Schande over
hen die dit toelaten!
En mijn tante was religieus, belijdend doopsgezind - ik heb er met
haar vele en lange gesprekken over gevoerd, jaren terug - maar dat
speelde in deze fase geen beslissende rol.
Het moet alleen voor menigeen een troost zijn, dat je behandeling
kunt weigeren, als je dat nog kunt. Als je alleen voedsel kunt
wegschuiven en niet meer eten, en "ze" nemen dat serieus! Ook al
praat je niet meer verstaanbaar. Ook al is de "versterving" een
langdurig proces!

/raimond de tempe