discussie - lijst - over Borst en andere

Raimond de Tempe Raimond.deTempe at KB.NL
Mon Apr 23 12:11:45 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

waar ik me zeer over verbaas, is de reactie van Greetje Verver (ik
lees nu pas de productie van 4 dagen). Natuurlijk heb ik de
discussie in de kranten (NRC en Haagsche Courant), en op radio 1
en TV gevolgd. En begrepen hoe genuanceerd Borst haar
uitspraken waren. Waarom die opgeklopte angst? Is dat iets wat
samenhangt met wat de mevrouw uit Duitsland gisteren in Buitenhof
zei over "beginnende wetsveranderingen" (mijn woorden), zoals dat
wel in Duitsland gevoeld wordt?
Ik begrijp dat wel, evenals de bezwaren, dat er ooit teveel mentale
druk op een oudere zou kunnen worden uitgeoefend, met de Pil van
Drion. Maar het is nog volstrekt hypothetisch!
Ik ervaar het als een recht - waar nu de discussie over gaat - dat
vanouds de aristocraat had - de Romeinse bijvoorbeeld. Het leven te
beëindigen, als hij zijn waardigheid niet meer kon handhaven.
Daartegenover was het oude Christendom een slavengodsdienst.
Snappen sommige bezwaarders dat niet? Het is het recht om te
zeggen "minder accepteer ik niet" en tegen je schepper te zeggen
"ik accepteer dit niet meer - neem mijn portie maar terug" . Mag dat
soms niet?
Mijn verhouding met mijn schepper wordt wellicht nog het beste
beschreven met het cynisme dat soms door Henk Vreekamp wordt
verwoord. Soms worden er wel godsbeelden in de literatuur
gelanceerd van een persoonlijke god die niet almachtig is. Mijn
reactie is dan "kom maar terug als je je pretenties
dienovereenkomstig hebt bijgesteld. Voor die tijd wegblijven uit mijn
leefwereld".
Ik zou zeggen dat je dit wel op een D66 lijst zou mogen uitspreken!
Ik snap dan niet wat dit heeft te maken met een cynische PVDA
leefwereld.
De reactie over het zo leefbare Humanitashuis vond ik een heel
inspirerende!

Wat mij persoonlijk - wat de praktische politiek betreft - veel meer
aanspreekt, is de reactie uit Amsterdam, van Vincent op Mark Fluks.
Fluks zijn opmerking "fascisme" raakt kant noch wal. Vincent zijn
opmerking dat het allemaal moeizaam vrijwilligerswerk is, dat
bovenop een zware werkweek komt, is veel ernstiger! Politiek te
bedrijven met verenigingen die geen geld hebben voor enige
techniek die in de moderne marketing gebruikelijk is. Waardoor het
allemaal moet met aflopen van avondjes - door de kandidaten - in de
hoop dat de plaatselijke pers er wat over schrijft. Als alles netjes
gaat, en de kandidaten doen geen wilde uitspraken, komt er dus
niks in de krant of op de regionale TV. Feitelijk zouden we van onze
overheden hier wel meer service mogen verwachten. En anders
moet een gemeente maar eens kijken in hoeverre het per post
stemmen, zoals de waterschappen het wel doen!, mogelijk is.

Groet, /raimond de tempe