Amsterdam referendeert: stemlokalen sluiten deuren

Mon Apr 23 13:04:43 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 21:26 22-04-2001, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> Ik zag die leugen gisteren in het Parool staan. Maar het is niet waar.

Leugens zijn meestal niet waar.

> Ook in het Parool stond een interview met ene Laurens Slot -degene die
> de pro-kant coordineert. Meneer slot slaagde er in om in een interview
> van 6 pagina's GEEN ENKELE inhoudelijke opmerking te maken !

Ik heb geen tijd het hele interview over te tikken, en zal
mede daarom volstaan met een citaat dat mij trof wegens de
inhoud:

        Hier zie je ambtenaren van bouw- en woningtoezicht al
        jaren samenwerken met bordeelhouders, zonder controle.
        Ondanks een eindeloze rij affaires. Kijk naar de War-
        moesstraat: het is volkomen onbegrijpelijk dat de ge-
        meente van veel panden niet weet wie de eigenaren zijn,
        terwijl er allerlei vage bv's en witwasserijen achter
        zitten. Dat is pure verwaarlozing. Als een ambtenaren-
        apparaat zijn huiswerk niet doet, moeten er maar eens
        bestuurders komen die daar een eind aan maken.

Ik wil hier nog bij aantekenen dat in het rapport-Van Traa al
werd vastgesteld wat voor criminele bende het op de Wallen was.
En er is niets veranderd. Niet zo heel lang geleden werd zelfs
bekend dat een Amsterdamse ambtenaar fungeert als tussenpersoon
in een witwascircuit op de Wallen.
Er zijn weleens wethouders voor minder afgetreden.

Fluks nog even, over het al dan niet reduceren van het aantal
locaties in Amsterdam waar een stem kan worden uitgebracht:

> Erik:
>
> Je kan niet zeggen, dat ik niet geprobeerd heb...

Jawel hoor, dat kan ik best zeggen. Bovendien volgt uit het
feit dat je iets geprobeerd hebt nog helemaal niet dat er
sprake is van fascisme.
Je zou bijvoorbeeld eens kunnen proberen om wat bronnen te
verstrekken bij je beweringen.

Maar het gaat gewoon
> nergens om. Meneer Slot geeft zelfs toe dat hij een baantje zoekt bij
> de stadsdeelraad Binnenstad. Zo lust ik er nog wel 1.

In het interview in Het Parool, merkt Slot op dat hij zich
'ongelofelijk beledigd' voelt als hij 'de Geerten Mak en andere
grachtengordelmannetjes die niet eens weten hoe een bestuur
in elkaar zit en hoe je democratische politiek moet organiseren;
als die zeggen dat er straks allemaal minkukels en tweederangs-
kandidaten naar boven komen'. (Parool 21-04-2001; PS p.10)

Interviewer Marcel Wiegman concludeert dat Slot zelf ambities
heeft, en Slot antwoordt hierop: 'Dat zullen we wel zien. Ik
ben betrokken burger...' De interviewer vraagt nog even door:
'Het is dus niet ondenkbaar?'
Slot: 'Absoluut niet. Als de PvdA mij op de lijst wil zetten
zal ik dat aanvaarden.'

Volgt hier nu uit dat Slot toegeeft dat hij een baantje zoekt
bij de stadsdeelraad Binnenstad? Dat vind ik wat ver gezocht,
en dat 'geeft zelfs toe' vind ik stuitend demagogisch.

> Zodirekt bij de VPRO (DNW, 21:40) een programma over dit soort politieke
> verloedering (en over het verzelfstandigen -dat ik van de week aan de kaak
> stelde).

Geen idee waar je het over hebt.

Overigens kan ik mij geheel vinden in de woorden van Vincent
Nijhof.

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl