citaatrecht afgeschaft

Jos Horikx josh at BART.NL
Fri Apr 13 18:13:10 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 17:59 13-4-01 +0200, Henk Elegeert wrote o.a.:

>Maar, het kan toch niet zo zijn dat men maar te kust en te keur overal
>authenticatie via je elektronische identiteitskaart gaat eisen als je
>het internet op gaat, toch?
>Dan blijft er van het surfen niet veel meer over.....
>En van anoniem surfen en privacy al helemaal niet.

Lees maar eens wat het rapport zelf zegt. Elders zei ik erover
(enigzins geagiteerd, de context is de discussie over digitale kluisjes):

Als je het rapport dan zelf gaat lezen (door idiote domkopperij
op die overheidssite is dat laatste nog niet zo makkelijk als
het op het eerste gezicht lijkt door op http://www.gba.nl/ ), blijkt
het daar om de GBA te gaan: "Gemeentelijke Basis Administratie
persoonsgegevens als spil voor toekomstige identiteits-infrastructuur"

Er staat dan doodleuk: "In ieder geval dient in het toekomstig
GBA-stelsel sprake te zijn van minimaal een zelfde niveau
van waarborging van de gegevensbescherming als thans het geval
is. Opslag van het biometrisch gegeven in de GBA sluit de
Commissie vooralsnog niet uit. Zo zou een in de GBA opgeslagen
biometrisch gegeven in geval van bijvoorbeeld ongevallen of
rampen kunnen dienen ter vaststelling van de identiteit van een
slachtoffer. Uiteraard zou de opslag van biometrie gepaard
moeten gaan met een hoog niveau van beveiliging en de nodige
maatregelen tegen vormen van eventueel onrechtmatig of
onzorgvuldig gebruik."

Ze doen het voor *ons* lijkt er gesuggereerd te worden. Terwijl
de overheid niet eens in staat is om het principestandpunt in te
nemen dat spam uit de digitale brievenbussen geweerd zou moeten
(kunnen) worden, kan men wel een database maken die de facto het
doordrijven van de identificatieplicht inhoudt.

De commissie doet net of ze kritische vragen stelt:

" Dient de GBA-gegevensset, waar het bijzondere regiem van de
Wet GBA met alle verplichtingen van dien op van toepassing is,
te worden uitgebreid tot een zogenoemde Burgerbasisset met
andersoortige (door gemeenten verzamelde) aan personen
gerelateerde gegevens (zoal gegevens inzake de leefsituatie of
leerplichtigheid), alsook met bijvoorbeeld biometrische gegevens
en de elektronische handtekening?"

En verderop:

"De commissie acht nader onderzoek noodzakelijk om te kunnen
bepalen of in de toekomst biometrische gegevens in de GBA zouden
moeten worden opgeslagen."

Dat "digitale kluisje" zelf is er kennelijk al door, zo lijkt
het uitgangspunt te zijn van de heren.

Ik heb geen benul welke partijen hiervoor verantwoordelijk zijn
geweest, wat ik fout heb gedaan met de verkiezingen de afgelopen
jaren, ik ben nooit uitgenodigd om over dit soort dingen na te
denken (dan zou ik tenminste weten wie erachter zat) de noodzaak
van dit soort dingen is me ook in het geheel niet duidelijk, ik
weet niet wie het op de agenda gezet heeft, wie het geld heeft
vrijgemaakt, wie er nou van profiteert etc. Maar het zal vroeg
of laat wel als democratische besluitvorming of zo verkocht
worden...

Zelfs een progressieve politieke partij is wellicht al over de streep
getrokken in de strijd van de overheid tegen de mogelijkheid van
anonieme kennisverwerving op het internet, zie

http://www.sp.nl/partij/theorie/opinies/opinie149.stm#top

" Een echte revolutie ziet Van Bommel zich nog niet aftekenen.
Internet verdrijft volgens hem "niets wezenlijks" uit maatschappij
en samenleving. Wel ziet hij de noodzaak ontstaan om burgers
te beschermen tegen digitaal geweld en criminaliteit. "Internet is
nu nog een jungle, waarin iedereen maar wat doet", stelt hij.
"Mensen worden slordig door die halve anonimiteit." Als voor-
malig leraar Nederlands valt het hem op dat briefschrijvers in
e-mails gemakzuchtiger omgaan met spelling en interpunctie.

Om de anonimiteit te doorbreken, zou iedere internetgebruiker
een digitaal paspoort moeten hebben, vindt Van Bommel. Dat is
op dit moment technisch nog niet mogelijk. De SP wil daarom
dat de broodnodige ontwikkeling met kracht wordt voortgezet "

Maar ik hoop dat mijn interpretatie van hetgeen ik daar lees
foutief is of in ieder geval slechts gedeeltelijk correct.

Met vriendelijke groet,

JH