europa en het afslachten

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun Apr 8 08:42:07 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

raimond de tempe wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

[..]
> Maar de kern zit 'm weer in het puur zien van onze medezoogdieren als
> gebruiksartikelen.

Raimond, maar dat zijn ze/het toch ook.
Ook honden en katten ontkomen daar niet aan.
Zelfs die (grote zwarte) spin in mijn huiskamer gebruik ik als
alternatieve vliegenmepper. ;)

> In plaats van het "humaniseren" en daarmee steeds minder
> benutten, in het dichten van die kloof tussen hen en ons (die kloof blijft
> er natuurlijk al wel deels), is de benutting steeds verder opgevoerd, tot
> absurde mate van slepen, industrialiseren e.d.!

Sorry Raimond, maar ik kan niet zoveel met de (verkeerde) term
"humaniseren" als het om de dieren gaat of hun welzijn. Onder het
humaniseren versta ik de valse beeldvorming van mensen over dieren op
basis van hun menselijke geprojecteerde gevoelens. Als er al iets niet
in het belang van de dieren is.....

 Duidelijk is dat het "slepen van dieren" naast de (onnodige)
uitputtingsslag voor de dieren zelf er economische aspecten zitten
namelijk kosten als gevolg van spreiding van ziektes, in casu een zeer
besmettelijke. Met de gevolgen zoals we die nu kunnen waarnemen. Ik mag
toch aannemen dat de bedrijfstak hier voortaan ernstig rekening mee zal
gaan houden en misschien moet daarop enige druk worden uitgeoefend.
Breng de kosten van de huidige crisis in rekening van het transporteren
en of laat hen opdraaien voor de dan  ontstane kosten.

Henk Elegeert