Europa en het afslachten

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun Apr 8 07:58:36 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Herman Beun wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Gevaccineerd vlees mag (bij mijn weten) in Europa wel degelijk gegeten
> worden, anders zou de Commissie ook niet toestaan dat het vlees van de
> runderen die op de Veluwe gevaccineerd worden in principe binnen
> Nederland verkocht mogen worden.

Komt er dan ook een bordje bij te staan "Speciale aanbieding
","gevaccineerd vlees"? ;)
Of wordt het zonder dat iemand maar weet welke partij het betreft als
"normaal" voedsel aangeboden?

> Het punt is dat binnen de Europese
> interne markt niet ingeënt mag worden tegen MKZ. En dat is (helaas, maar
> toch) _wel_ een argument _op dit moment_ in de crisis omdat, zoals ik al
> eerder zei, andere Europese landen dan het recht hebben om hun markt
> onmiddellijk voor Nederlandse veeteeltproducten af te sluiten (en dat
> ook zeker zullen doen).

Als je het mij vraagt blijft dat ook een argument.
Ik heb anderzijds geen behoefte aan gevaccineerd vlees voor een ziekte
die goed te voorkomen is.
Hoeveel jaren sinds de laatste uitbraak? Bovendien kan nu in een dag
vastgesteld worden of de dieren geïnfecteerd zijn en dus kan een dag
voor transport de test worden uitgevoerd. Zet daarop leges voor het
transporteren over grote afstanden en die ziekte wordt niet eens meer
verspreidt.
Er moet nu toch een aardige calculatie te maken zijn die het verspreiden
met zich mee brengt.

> Daarmee zouden ze onmiddellijk het lot bezegelen
> van _driekwart_ van de Nederlandse veestapel, i.e. heel wat meer dan er
> nu geruimd wordt.

Het zou de concentraties erg verminderen en daardoor bijdragen aan een
eventuele volgende verspreiding.
Kan het gewraakte inenten ook achterwege blijven.

Henk Elegeert