BTW tarieven landbouwproducten

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Sun Apr 8 11:44:44 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De supermarkten pleiten voor afschaffing van de BTW op biologisch voedsel om
de prijsverschillen met industrieel geproduceerd voedsel kleiner te maken.
Een nobele doelstelling, maar verkeerd middel als je het mij vraagt. Wanneer
we kiezen voor het werkelijk doorvoeren van de aantasting van het milieu (en
dierenwelzijn?) in de prijzen van ons voedsel, dan is het logischer om in
plaats van het afschaffen van belastingen het industrieel geproduceerd
voedsel voortaan in te delen in een hoger BTW tarief.

Ik heb begrepen dat Brinkhorst het advies van de supermarkten overneemt en
zich er in Brussel hard voor gaat maken. Ik hoop dat hij het bovenstaande
daarbij ook in overweging neemt. Het kan toch niet zo zijn dat we onze
landbouwproducten nog goedkoper gaan maken, terwijl het juist tijd wordt de
negatieve gevolgen van met name de industriele vleesproductie eens fiks in
de prijzen tot uitdrukking te laten komen. Daarbij betalen we voor al onze
industriele goederen het hoge BTW tarief.

Groeten,
Mark

--
Mark Giebels