Europa en het afslachten

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun Apr 8 07:29:38 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

[..]
> .... je de massale
> afslachting van dieren kan billijken, mits een en ander maar via een soort
> prijs -of marktmechanisme wordt gerechtvaardigd.
> Deze zienswijze acht ik abject.

Uhmmmm...... stonden deze dieren (massaal) enig ander lot te wachten
dan?

Vooralsnog ga ik er vanuit dat het deze dieren zijn die ik in delen bij
de afdeling "vleeswaren" in de supermarkt aantref en niet dat de
slagerijen zijn die het vlees maken. De huidige hysterie rond de massale
slachtingen van dieren is daarmee onbegrijpelijk, zeker als men bedenkt
dat massale slachtingen dagelijks plaatsvinden, maar dan buiten ons
gezichtsveld. Het enkele feit dat ze nu ter voorkoming van uitbreiding
van een zeer besmettelijke ziekte niet op het bord belanden, maar worden
vernietigt kan dat niet verklaren.

Het valt voor velen kennelijk zwaar om in hun idylle te worden
verstoort.

Het betreft hier bovendien een situatie die de sector zelve ter hand had
moeten/kunnen nemen namelijk meer spreiden van de concentraties ten
einde slagvaardig te kunnen optreden bij het ontstaan van een
besmettelijke ziekte. Een les die ook bij andere ziektes te leren viel
en waarbij men ook rekening kan houden met in de natuur levende dieren
en/of bedreigde dierensoorten.

Ook het massale inenten is een op hysterie gebaseerde oplossing en zal
niet leiden tot vergroting van het welzijn van dieren doch slechts
symptoombestrijding zal blijken te zijn van bij mensen levende
(waan)denkbeelden.

Henk Elegeert