Europa en het afslachten

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Sat Apr 7 23:47:02 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Jos Horikx schreef:

> Dat gevaccineerd vlees in Europa zelf niet
> geconsumeerd mag worden is geen argument
> om niet te enten, maar dat is juist een van
> de stommiteiten waardoor de crisis zo
> kapitaalvernietigend is en waarvoor Europa
> zelf verantwoording dient af te leggen.

Gevaccineerd vlees mag (bij mijn weten) in Europa wel degelijk gegeten
worden, anders zou de Commissie ook niet toestaan dat het vlees van de
runderen die op de Veluwe gevaccineerd worden in principe binnen
Nederland verkocht mogen worden. Het punt is dat binnen de Europese
interne markt niet ingeënt mag worden tegen MKZ. En dat is (helaas, maar
toch) _wel_ een argument _op dit moment_ in de crisis omdat, zoals ik al
eerder zei, andere Europese landen dan het recht hebben om hun markt
onmiddellijk voor Nederlandse veeteeltproducten af te sluiten (en dat
ook zeker zullen doen). Daarmee zouden ze onmiddellijk het lot bezegelen
van _driekwart_ van de Nederlandse veestapel, i.e. heel wat meer dan er
nu geruimd wordt.

Het probleem zit hem niet zozeer in Brussel. Commissaris Byrne zal ook
persoonlijk heus wel achter het non-vaccinatiebeginsel staan, maar in
feite doet hij niet veel anders dan uitvoeren wat er in de Europese wet
staat. Als hij dat niet zou doen zou hij door een van de andere
EU-landen onmiddellijk voor de rechter gesleept worden. Het werkelijke
probleem zit hem in de andere EU-landen, waar het huidige EU-beleid nog
_wel_ brede steun geniet. Zelfs in het Verenigd Koninkrijk, waar tot nu
toe aanzienlijk meer dieren zijn afgemaakt (en ook op een veel
zichtbaarder manier) dan in Nederland!

Ergens wel grappig trouwens, de discussies die nu aan de gang zijn.
Nederlanders denken van zichzelf altijd dat ze zo'n brede kijk op de
wereld hebben, veel meer dan die Britten op hun eiland of die
nationalistische Fransen. Niets is minder waar. Het is opvallend hoe
veel moeite Nederlanders hebben om zich voor te stellen dat anderen er
andere morele opvattingen op na kunnen houden dan welke in Nederland
gebruikelijk zijn. En waar die verschillen niet ontkend kunnen worden
zijn die andere opvattingen natuurlijk niet zozeer "anders", als wel
gebaseerd op verkeerde informatie of redeneringen. Zelf ben ik
natuurlijk niet in een positie om daar objectief over te kunnen oordelen
(ik maak me er ook schuldig aan en heb mezelf maar geleerd om er trots
op te zijn), maar verschillende buitenlandse collega's met
Nederland-ervaring hebben me al (onafhankelijk van elkaar) gewezen op
dit nationalisme in onze cultuur.

De MKZ-crisis lijkt dit te illustreren. Ook in het VK en in Frankrijk
laat de TV beelden zien van de ruimingen, maar hoewel de schaal van de
ruimingen in het VK vele malen groter is zijn nergens de protesten zo
hevig als in Nederland. Blijkbaar is er dus inderdaad een verschil in
waardeopvattingen. Aangezien dat in onze belevingswereld echter vrijwel
onmogelijk is, richten de protesten in Nederland zich vooral tegen
bureaucraten in Brussel. Vervang hen of laat hen de Brusselse regels
veranderen en het probleem is opgelost, zo lijkt men te denken. Zoals ik
echter hier en elders hopelijk heb duidelijk gemaakt is "Brussel" maar
een deel van het probleem. Persoonlijk zou ik niet eens zo heel erg
verbaasd zijn als het huidige non-vaccinatiebeleid in een referendum de
steun zou blijken te hebben van een meerderheid van de EU-burgers.

Hebben protesten dus geen zin? Juist wel, lijkt me, maar we zullen ons
daarbij wat meer moeten richten op onze europese medeburgers en hun
vertegenwoordigers. Over smaak valt immers best te twisten, en over
waarden valt best te discussiëren. Wie vindt dat het Europees
landbouwbeleid om moet, én dat we meer te zeggen moeten hebben over
Europees beleid (liefst ook in referenda, óók over nieuwe verdragen!),
die kan trouwens gerust zijn: ons "miepje in het Europees Parlement"
(dixit Hein) loopt zich daarvoor de benen uit het lijf.

> Maar geen hond die weet welke politici van welke politieke
> stromingen dit alles op hun geweten hebben, [...]

Oh jawel hoor: het CDA en degenen die daar jaren op gestemd hebben.

Herman Beun                  http://www.bigfoot.com/~hermanb/
HermanB at bigfoot.com                       Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*