Windmolens

Mellonius, G.A. g.mellonius at GWA.NL
Sun Apr 1 19:30:39 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

In het boek "Windmolens" van Hans Halkema wordt beweerd:

Windmolens worden in Nederland aangeschaft en beoordeeld op hun maximale
rendement. Cijfers over werkelijke rendementen zijn, of niet bekend, of
worden weggemoffeld.
Maximaal rendement haalt men bij windkracht 7 of 8.
Als de wind halveert zakt de opgewekte energie terug tot de derde macht (1/2
x 1/2 x 1/2). Dat is 1/8 van het maximum.
Halkema onderzocht het werkelijke vermogen van 36 Nederlandse windparken met
442 turbines en stelde vast dat het werkelijke rendement van windmolens op
een vijfde of minder van het maximale rendement ligt.
In 2010 worden er 80 windmolens in het Rijnmondgebied geplaatst, die volgens
officiele cijfers 120 Megawatt gaan leveren. Volgens Halkema worden het er
slechts 24 Megawatts.
Zijn conclusie: alleen maar om de jaarlijkse stijging van ons
energieverbruik op te vangen moeten we elk jaar 2500 windmolens bijplaatsen.
Elk windpark met een ruimtebeslag van 6000 hectare. En dit jaar in jaar uit.

Ik bekijk windenergie nu met iets andere ogen.
Hans Halkema is ingenieur, studeerde aan de TH Delft electrotechniek.
In het blad Delft Integraal van de TU Delft krijgt hij gelijk van andere
deskundigen.
Een en ander heb ik uit Haarlems Dagblad.

Glenn Mellonius
Haarlem.