Verklaring Maxima

Mellonius, G.A. g.mellonius at GWA.NL
Sun Apr 1 19:10:37 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

aanwezig mogen zijn.

Interessante vraag aan trouwende Argentijnse jongens en meisjes wiens vader
of moeder uit een vliegtuig zijn gegooid.

Ik had trouwens wel het gevoel dat Máxima het meende dat het haar speet wat
er is gebeurd. Dus ik denk dat het optreden niet 100% van "bovenaf" is
geregisseerd. Die Máxima laat zich niet klakkeloos door anderen sturen, heb
ik sterk de indruk. Geregisseerd is het natuurlijk wél.

Ik heb er naar gekeken en mijn gevolgtrekkingen gemaakt. Jullie mogen het
gerust weten dat ik wat ambivalent ben betreffende de monarchie. Het hoort
niet bij deze tijd, maar ik heb er geen revolutie voor over om het nu af te
schaffen.

Het is echter beschamend dat zowat een half volk zich zand in de ogen laat
strooien door een goed geregisseerde voorstelling. Voor menig fervent
tegenstander is nu ineens alles goed, en à la minute heeft men geen eigen
menig meer, maar laat zich door het sprookje verder voeren.

En dan die vragen van de pers.

Een bepaalde bevolkingsgroep maakt zich er druk om of het huis van Oranje
protestant blijft of niet. Een katholiek koningshuis schijnt nog erger te
zijn dan de duivel aanbidden. De desbetreffende bevolkingsgroep voelt het
aan dat, als het koningshuis niet meer protestant is, dat het dan Nederland
heeft verloochend. Maar verdorie nog aan toe, de andere helft van Nederland
is toch katholiek? (versimpeld ervan uitgaande dat Nederland half protestant
en half katholiek is) Dus erop staan dat het koningshuis protestant is, is
in wezen een flagrante discriminatie van de helft van de Nederlandse
bevolking. De niet protestante Nederlanders zijn dus eigenlijk geen echte
Nederlanders. Kunnen we dat Reformatorisch Dagblad niet aanklagen wegens
schending van de grondwet?

Ik snap er ook niets van. Natuurlijk heeft hij een huzarenstukje met goed
gevolg volbracht. Maar was het nu echt nodig dat dat gepaard ging met al die
geheimzinnigheid? Als ik het vergelijk met een toneelvoorstelling:

Je kan naar het theater gaan en de voorstelling zien. Je kan ook bij het
schrijven van het stuk aanwezig zijn, compleet met alle doorhalingen,
verbeteringen en wijzigingen, en dan het stuk zien. Maar dat mocht dus niet,
want dat is beschamend/schadelijk voor bepaalde personen. Nou dat is het nu
ook, alleen moet je wat meer je best ervoor doen om het te zien.

Glenn Mellonius

Haarlem.