TT: Meerderheid Nederlanders tegen euro

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Wed Sep 27 16:59:08 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Koek schreef:

> Goh, dus 2Vandaag en 't NIPO hebben ook nog niet door dat
> de euro al is ingevoerd.

Nou, het lijkt er eerder op dat de Nederlanders eindelijk beginnen
door te krijgen dat hun regering alweer een ingrijpende en
onomkeerbare stap heeft gezet naar verdere Europese integratie zonder
dat over het hoe en waarom een behoorlijk maatschappelijk debat
gevoerd is.

> Dit soort berichten doet mij altijd twijfelen aan de
> 'veiligheid' van referenda: als journalisten consequent
> onzorgvuldig zijn (zoals maar al te vaak gebeurt, men
> praat elkander na of schrijft zelfs gewoon over)
> kunnen zij de publieke opinie (tijdelijk) de raarste
> kanten opsturen.

Nee, het is omgekeerd. Als de mogelijkheid van een referendum over dit
soort kwesties bestond, dan zouden journalisten er net zo boven op
zitten als op de Haagse politiek. En dan werd er hoogstwaarschijnlijk
een stuk minder onzin geschreven dan nu.

Herman Beun                  http://www.bigfoot.com/~hermanb/
HermanB at bigfoot.com                       Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*