gemanipuleerde overbevolking

VoMiGEN vomigen at WXS.NL
Mon Sep 25 05:39:28 CEST 2000

Beste D66ers
Jullie minister Brinkhorst laat weer eens zijn ware aard zien 'alle heerschappij voor de minderheid'. Dit etaleert hij op 3 oktober a.s., met behulp van Europese subsidies, in het congrescentrum Agora te Lelystad. Een life science forum gehouden over de zegeningen van genetische manipulatie (gm).
Zonder dat ook maar een criticus als spreker is uitgenodigd mogen 15 sprekers in 355 minuten inclusief discussietijd aan ca. 300 deelnemers hun verhaal kwijt.

Nog niet zo lang geleden sprak men over de gezondheid van voeding nu praten we alleen nog maar over de veiligheid van voeding.
In de discussie van gm wil ik een minder belichte stelling inbrengen namelijk dat gm helemaal niet goed is voor de wereldvoedselproblematiek maar het tegenovergestelde.
Mijn stelling (ik ben niet de enige)  is: 'genetisch manipuleren van gewassen zal een verdere explosieve groei van de wereldbevolking bewerkstelligen'.

Deze stelling baseer ik o.a. op een uitspraak van Louise Fresco directeur van de FAO. Zei zegt in de Huizinga lezing Schaduwdenkers en lichtzoekers december 1998: 'de wereldbevolking is bijna twee keer zo groot als veertig jaar geleden (nu zijn we met bijna 6 miljard mensen, dat wil zeggen tachtig procent meer dan in 1960). Dit is een van de grootste en minst gewaardeerde successen in de tweede helft van de twintigste eeuw'.

Ik heb het vermoeden dat de meeste D66ers wel weten waarom dit een van de minst gewaardeerde successen is. Maar ondanks dit gegeven is D66 een voorstander van genetische manipulatie in gewassen. Immers de kansen zijn o.a. dat je aardappelen in de woestijn kan laten groeien en aardbeien op het Tibet hoogplateau. Zo kunnen we nog meer mensen gemanipuleerd voeden. Dit noemt D66 en vele anderen een bijdrage leveren aan het wereldvoedselprobleem.
De vraag is willen we dat? Waarom komen de oorzaken en de gevolgen van de explosieve groei van de wereldbevolking van de afgelopen eeuw niet op de politieke agenda?
Vriendelijke groet Robert Verlinden.