De val van de Euro: tijd voor Euro-compensatie ?

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at ASTRO.UVA.NL
Mon Sep 18 09:40:55 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder:

 Ramon Barends <r_barendsd66 at HOTMAIL.COM>:
>Even een vraagje: Irak geeft zijn eigen munt op en voert de euro in...
>(of begrijp ik het nu niet goed).

 Ze houden hun eigen munt wel maar die is zo'n beetje evenveel waard
 als het papier waarop het gedrukt is. Als men iets koopt, dan loopt
 men (volgens de beelden van CNN) te zeulen met balen papier.
 Vandaar dat men daarnaast de Dollar gebruikt.

 Maar Saddam vindt dat maar niets. Amerika is immers de Satan. Daarom
 wil hij i.p.v. de Dollar de Euro gebruikt zien worden. Zou hij weten
 dat die er nog niet is ?

 Het bericht is overigens niet te vinden op de CNN website.

 Wel te vinden (ik zocht onder Iraq currency):
   http://www.cnn.com/2000/WORLD/europe/09/16/europe.fuel.01/index.html
 Alwaar dit citaat vandaan komt:
   Norwegian Finance Minister Gerrit Zalm pledged
   officials meeting with hauliers on Saturday "would
   not come empty handed,"...

 CNN is dus niet altijd even betrouwbaar. :-)

>Laatst nog een staat; 25.000 van de eigen muntsoort is 1 dollar. Gaat zo
>iets trouwens in overleg met Amerika ?

 Als het echt wordt ingevoerd, kan men daar natuurlijk niet omheen. Maar
 als de Dollar ernaast gebruikt wordt... Lijkt me van niet.

 Vandaag: 1 EU = 0.857 US$ Laten we de Euro ook eens uitdrukken in iets
 anders dan de Dollar. Zijn we meteen van die Dollar-mythe af.

 1 EU = 0.00146353 ounce platina
 1 EU = 0.00313928 ounce goud
 1 EU = 0.174433   ounce zilver
 Bron: http://www.xe.net/ucc/