Oostenrijk en het Rapport der wijzen

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Thu Sep 14 10:50:44 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp schreef:

> 1. Die sancties werden, naar ik me herinner,
> destijds helemaal niet in paniek genomen. Dat
> duurde nog flink aantal dagen.

Een paar dagen is niet lang om 14 regeringen op één lijn te krijgen.
De
sancties waren ondoordacht en willekeurig genoeg om voor
paniekmaatregel
te kunnen doorgaan. Bovendien was vanaf het begin duidelijk dat alleen
de Franse en Belgische regeringen de maatregelen écht graag wilden.
Bij
de andere regeringen nam het enthousiasme zo snel af, dat je je
afvraagt
waarom ze er überhaupt mee hebben ingestemd als dat niet was 'in the
heat of the moment'. Enkele betrokkenen zijn naderhand door hun
parlement en/of mede-ministers nog gekapitteld omdat er geen
ruggespraak
gepleegd was. Het verweer was 'haast'. In Nederland is kritiek op Kok
uiteraard achterwege gebleven, bij ons doet men zoiets immers niet.

Herman Beun                  http://www.bigfoot.com/~hermanb/
HermanB at bigfoot.com                       Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*