Oostenrijk en het Rapport der wijzen

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Thu Sep 14 09:26:03 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

[...]
>Je redeneerwijze vervalst zichzelf. Alles economisch te verklaren lijkt me
>zinloos

Doe ik ook niet. Het is meer een aanvullend (ik geef toe, een beetje uit
proportie getrokken) argument. Mijn belangrijkste argument voor het aanhouden
van de anti-Oostenrijk houding is de naderende verkiezingen in de VS en de
kracht van de amerikaanse joodse lobby.

> - waarom hebben de USA anders jarenlang China op de verboden lijst
>gezet terwijl de kansen daar groot zouden zijn?

Omdat China, naast een handelskans, ook een serieuze bedreiging vormde
(kernwapens, ideologisch-expantionistische politiek). Daarnaast probeert in
ieder geval al sinds Nixon iedere VS-president serieus vooral
handelspolitieke relaties met China te onderhouden. Komt nog bij dat de
boycot niet bepaald eenzijdig was.

>Kun je Clintons bemoeienis
>met het Midden-Oosten ook zo eenduidig, deterministisch verklaren en moreel
>in twijfel trekken of juist prijzen?

In zaken als de Golfoorlog: ja (olie en zo).
In zaken m.b.t. Israel: zie mijn eerdere argument.
Zelfs bij 'vredeszaken' wordt continu de relatie met Israel tegenover die met
de olie producerende Arabische landen gezet.
Dit is geen waarde-oordeel.

>Nog duidelijker? Zoals je weet tellen de VS ook miljoenen etnische
>'Midden-Europeanen' en 'Ieren' die weer anti-Israel (of anti-se) en
>anti-neger zouden zijn, en negers zouden weer anti-se zijn. Alles relatief
>dan.  Daarop speculeren zou analoog aan jouw wijze van redeneren dus ook
>leuk kunnen zijn voor politici die kiezers trekken. Ik vind je argument dus
>een beetje erg stereotiep. Sorry.

Dat doet niet af aan het feit dat de joodse minderheid politiek veel
belangrijker is dan de oostenrijkse minderheid in de VS.
Ik betwijfel overigens of er veel VS-regeringen zullen zijn die een
uitgesproken anti-Ierse of anti-Poolse houding zullen aannemen.
Er zijn overigens VS-politici die speculeren op de door jou geschetste
relativiteit. Ik verwijs even naar de anti-se uitlatingen van een bepaalde
zwarte politicus-tvdominee.

Wellicht een verkeerde interpretatie, maar uit jou reactie maak ik op dat je
er vanuit gaat dat de VS de houding t.o.v. Oostenrijk handhaven op
principiele, humanitaire gronden. Die gedachte vind ik een beetje erg naief.
Sorry.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl
035-6292040

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.