ongezond leefgedrag

GWC van den Berg gwc.berg at WXS.NL
Thu Sep 14 00:37:02 CEST 2000

Beste mensen,

Vanochtend las ik in de Volkskrant dat mevrouw Borst een werkgroep heeft ingesteld, die gaat onderzoeken welke medicijnen gericht zijn tegen ziekten die het gevolg zijn van ongezond leefgedrag. Deze medicijnen zouden dan uit het basispakket gehaald moeten worden.

Het was een kort bericht, vluchtig gelezen en ik hoop dat ik het verkeerd begrepen heb. Deze actie zou namelijk nogal a-sociaal zijn. Ongezond leefgedrag blijkt vooral voor te komen onder de minima.
Als medicijnen tegen ziekten, die verband houden met slechte leefgewoonten door de burger zelf betaald zouden moeten worden, betekent dit meer kans op onderbehandeling, waardoor de levensverwachting van deze groep met lage inkomens nog lager kan worden.
Naar mijn mening zou dit weinig te maken hebben met het bevorderen van de eigen verantwoordelijkheid van burgers. Het heeft meer iets van een uitstotingsproces, stemmingmakerij en stigmatisering. Misschien is het wel liberaal, maar zeker niet sociaal en al helemaal niet democratisch.
Wie weet hier meer van?

Met vriendelijke groeten,

Gerard van den Berg