mainport of brainport

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Wed Sep 6 11:49:01 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De transportlobby is weer eens oppermachtig gebleken. Juist op het moment
dat blijkt dat het wegtransport 75% van de vraag niet aankan, krijgen ze het
voor elkaar in Den-Haag een compensatie af te dwingen voor de gestegen
dieselprijzen. Zelfs D66 trapt erin. Met mijn bescheiden economische kennis
zou ik toch zeggen dat een vraagoverschot moet lijden tot hogere prijzen en
hogere winstmarges in de sector. Geen probleem dus om de gestegen
dieselkosten op te vangen. Die bereken je gewoon door aan de klant, want
'voor jouw tien andere klanten'. Het lijkt me daarom meer voor de hand
liggen de zogenaamde 'Paarse Dieselregeling' maar helemaal af te schaffen.

Duidelijk is dat Nederland Distributieland (stimuleren van het transport)
nog steeds als doelstelling ligt vastgeroest in Den-Haag. Dit terwijl er
vanwege onze overvolle wegen veeleer behoefte is aan een omslag richting
Nederland Kennisland. Van mainport naar brainport wordt al jarenlang
geroepen, vooral door de jongerenorganisaties (van 'links' tot 'rechts'),
maar schijnt in het Paarse kabinet nog steeds niet serieus te worden
genomen. Maar ja, Kok en Netelenbos kunnen na het halsstarrig vasthouden aan
de Betuwelijn natuurlijk ook niet anders dan het transport de komende jaren
flink stimuleren. :-(   Maar dat de D66-fractie ze daarin blijft steunen
valt me flink tegen.

Groeten,
Mark.