VOL=VOL ofwel parlementair onderzoek IMMIGRATIE

Remko de Knikker remkodeknikker at HOTMAIL.COM
Wed Sep 6 11:19:47 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: "Leonard Hogerbrugge" <cyberbrug at hetnet.nl>

Voorzet:

Natuurlijk zaten er nogal wat voorzetten in mijn eerste mail, misschien te
onduidelijk geformuleerd, aangezien mijn redeneerstijl een andere is. Ik zal
het over een andere boeg proberen te gooien. Mijn eerste mail was vooral
gericht op de argumenten van tegenstanders van een
liberaler-socialer-economischer immigratiebeleid, waartussendoor
alternatieven zaten verweven. Misschien iets constructiever:

1. Parlementair onderzoek naar immigratie en immigratiebeleid
(hihi: dit is natuurlijk politiek hip bovendien!)
Ik zou allereerst willen pleiten voor een parlementair onderzoek naar de
immigratie in Nederland, dat zou moeten bestaan uit:
DEEL 1
A> analyse van immigratie in het verleden (dit is al veelvuldig bekend in
allerlei wetenschappelijke onderzoeken: kwestie van bij elkaar verzamelen
dus)
B> analyse van actuele problemen en successen van immigranten-groepen uit
het verleden golven.
C> analyse van het huidige immigratie beleid
D> analyse van de huidige behoeften aan immigratie, dwz:
   een exacte analyse van de tekorten op de Nederlandse arbeidsmarkt,
gericht op educatie/skills, dwz vraag.
E> en al wat niet meer zij....

In combinatie daarmee (waarin mijn eigen visie) VOL=VOL studie:
2. een groot PLAN Ruimtelijke Ordening 21e eeuw
Waarin Nederland naar MIJN mening ontwikkeld moet worden tot de economische
delta van Europa en de Randstad tot de Big Apple van de Noord-Europese
driehoek: Randstad-Ruhrgebied-Paris. Het Groene Hart moet op de helling,
tenzij het gezien wordt als een groot stadspark, zoals in het hart van
Berlijn, maar het idee van een nationaal natuurpark midden in de randstad
met een onafgebroken aansluiting met natuurgebieden in de rest van Nederland
is absurd natuurlijk. In de plaats daarvan moet er een % van BNP komen
waarmee Nederland grote natuurparken in de rest van Europa, of grote
milieuprojecten in RUsland ofzo sticht, als compensatie. Iets zoals het
ontwikkelingsbeleidpercentage (dat eigenlijk juist een vast nominaal bedrag
zou moeten zijn, maar goed)...
Er zou bovendien een grote studie moeten komen naar de ontginning van
Groningen als forensenstad voor de randstad (dmv een zweeftrein bv),
Lelystad als tweede nationale luchthaven, en de technologische mogelijkheden
van ondergronds ruimtegebruik, digitalisering van de ruimte etc...

3. De uitkomst daarvan moet uiteindelijk in mijn verwachting zijn:

A> een progressief immigratiebeleid met rationeler overwegingen en
economischer overwegingen:
- zeker niveau Nederlandse taal opnemen als voorwaarde vooraf tot
immigratie, een soort immigratie-examen voor niet-politieke vluchtelingen
- ruimer beleid mbt seizoensarbeid op basis van economische vraag
- immigratie zien als permanente immigratie (afgezien van seizoensarbeid)
niet als tijdelijk, zoals  in het verleden gebeurd is.
- de (onder en boven)grenzen aan de immigratie zou het economisch draagvlak
en behoefte moeten zijn, zowel kwalitatief als kwantitatief. Denk
bijvoorbeeld aan scholingsgraad, vergrijzing in NEderland...

Immigratie en ruimtelijke ordening kun je niet los bespreken, zoveel geef ik
vol=vol intellectuelen toe. Maar het Malthusiaanse faitisme is niet meer dan
een gerationaliseerde xenofobie van de onderbuik wijst op een regelrechte
domheid en gebrek aan politieke visie. Sorry voor Dittrich, maar hij heeft
zich lelijk bloot gegeven met zijn populistisch gedebateer (enigszins laat
als hij op het oog had de problematiek bespreekbaar te maken)...

http://profiles.msn.com.