EZ persbericht (spamming)

Wim van de Griendt w.e.vandegriendt at STUDENT.UTWENTE.NL
Sat Oct 28 16:46:57 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dag Gerrit,
het gaat hier om wat anders dat het regelen van gedrag. Het gaat hier om
het strafrechtelijk kunnen aanpakken van gedrag dat zonder die regel niet
strafrechtelijk is aan te pakken. Ten tweede kun je die kapper wel via de
rechter aanpakken als hij jou schade toebrengt (oor eraf knippen) of jou
ongewenst gaat knippen. Dit is met spammail nog niet het geval. Het is,
voor zover ik weet, nog steeds niet verboden om het te sturen en te blijven
sturen. Mijn voorkeur heeft het dat het veld (zo zeggen ze dat toch altijd
in Den Haag eo) tot een regeling komt, die vervolgens wettelijk verplicht
wordt. Dus niet alleen zelfbindend voor de providers of mailverstuurders
die bij een bepaald orgaan zijn aangesloten, maar bindend voor iedereen.
Het zou de mogelijkheid moeten bieden dat burgers zich erop kunnen beroepen
en op basis hiervan actie kunnen nemen (civielrechtelijk en/of aanklacht
indienen al waarna het OM strafrechtelijk actie onderneemt)
Over mevrouw Borst zou ik het volgende willen zeggen. Graag zou ik haar
hier eens op de lijst zien uitleggen waarom de accijns nu weer zoveel hoger
moet. Dit omdat in het verleden is gebleken dat dit soort acties helemaal
niet uitmaakt (denk hierbij aan het kwartje van Kok, de verhogingen van de
accijns op rookwaren, etc.). Dit moet toch kunnen nu het hele kabinet
online is.

Met vriendelijke groet,

Wim van de Griendt