EZ persbericht (spamming)

Mark Koek mark at KOEK.NET
Sat Oct 28 22:20:11 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wim van de Griendt schreef:

> Mijn voorkeur heeft het dat het veld (zo zeggen ze dat toch altijd
> in Den Haag eo) tot een regeling komt, die vervolgens wettelijk verplicht
> wordt. Dus niet alleen zelfbindend voor de providers of mailverstuurders
> die bij een bepaald orgaan zijn aangesloten, maar bindend voor iedereen.
> Het zou de mogelijkheid moeten bieden dat burgers zich erop kunnen beroepen
> en op basis hiervan actie kunnen nemen (civielrechtelijk en/of aanklacht
> indienen al waarna het OM strafrechtelijk actie onderneemt)

Wat expliciet verboden zou moeten zijn is wat men in het Engels "theft
of service" noemt: een mantelbegrip voor al het ongeautoriseerd gebruik
van computerapparatuur.

Hieronder valt niet alleen het inbreken in andermans systemen, maar ook
spam, "spam relaying" (het misbruiken van slecht geconfigureerde
mailservers van derden in een poging de herkomst te verbergen) en de
fameuze 'denial of service'-aanvallen.

Anders dan met papieren post dat zonder kosten voor de ontvanger op de
mat valt is elektronische post voor de ontvanger namelijk niet gratis.
Je betaalt je internet-provider en telefoonmaatschappij om e-mail te
kunnen ontvangen. Spam is dan ook 'theft of service' (wie bedenkt een
goede Nederlandse term?).

Het kabinet wil graag 'on-line' en 'off-line' zoveel mogelijk gelijk
benaderen, en dat is geen slecht uitgangspunt, maar men moet onder dit
motto niet de verschillen onder het tapijt gaan vegen. E-mail lijkt op,
maar is niet precies hetzelfde als papieren post.

Groeten,

Mark Koek