EZ persbericht (spamming)

Mark Koek mark at KOEK.NET
Sat Oct 28 16:24:22 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker schreef:

> Dank je Henk. Ik had de antwoorden zelf nog niet gezien. Maar je hebt gelijk -
> men wil niets aan spamming doen. D66 wel. Ik vind daarom dat de regering bij
> de herziening van de EG-richtlijn op dit punt, op het standpunt moet staan dat
> alleen 'opt-in' aanvaardbaar is. Oftewel: de consument zelf kiest ervoor om
> reclame te ontvangen. Verder kan ik me voorstellen dat voorgeschreven wordt
> dat in elke e-mail ook wordt aangegeven hoe je er weer uit kunt (zoals dat in
> de Verenigde Staten volgens mij al het geval is). Wordt dus vervolgd.

De 'netiquette' schrijft de zogenaamde "double opt-in" voor: niet alleen
moet je er zelf voor kiezen om op een mailinglijst te worden opgenomen,
deze keuze moet via het betreffende mailadres nogmaals worden bevestigd.
Zulks om te voorkomen dat je ongewild door een ander wordt geabonneerd.

Enkele ISP's (helaas niet alle) abonneren zich op de MAPS RBL. Dit is
een lijst van mailservers van bedrijven/instellingen die zich niet aan
de 'double opt-in' standaard houden. Het werkt heel simpel: als iemand
probeert mail te gaan zenden aan de geabonneerde ISP zal deze de
connectie weigeren als de zendende partij op de 'zwarte lijst' staat.

(Zie voor meer informatie http://mail-abuse.org/)

De instrumenten voor zelfregulering zijn dus aanwezig. Het enige
probleem is dat er zo'n wildgroei aan providers is die het met het
voorkomen/afhandelen van misbruik niet zo nauw nemen.

Groeten,

Mark Koek