gemanipuleerde overbevolking

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Mon Oct 2 10:32:08 CEST 2000

Robert Verlinden schreef:

>Ik zou graag de zegeningen van genetisch manipuleren (gm) zoals jij zegt met
>je willen delen. Helaas zolang hier nog grote controverse bestaat onder
>wetenschappers zou ik het woord belachelijk niet durven gebruiken.

Verkeerde conclusie. Ik had het niet over de zegeningen van gm, maar over jou
koppeling van gm aan de overbevolkingsproblematiek.
Gm zou overgevolking kunnen veroorzaken, dus moeten we het maar niet doen.
Een goedkoop en makkelijk te gebruiken middel tegen AIDS zou hetzelfde effect
kunnen hebben. Dus moesten we het maar niet doen? Het woord 'belachelijk' is
hier m.i. op zijn plaats. De overbevolkingsproblematiek is een stuk complexer
dan de manier waarop jij het gebruikt in je anti-gm strijd. In real life zal
je argument worden neergesabeld met waarschijnlijk dezelfde vergelijking die
ik gebruik. Sterker: ik kan me manieren van gm met voedsel voorstellen die
juist een overbevolking tegenwerken. Dat getuigt van net zo'n beperkte visie
op het probleem en lijkt me *helemaal* de verkeerde kant opgaan.

[...]

>Je hebt volstrekt gelijk als je zegt dat gm niet over overbevolking gaat.
>Dit zegt niets over gm maar alles over het feit dat dit onderwerp handig
>door politicus wordt vermeden.

Dat is een drogreden. Het stimuleren van een 'beter milieu' heeft als gevolg
dat mensen langer leven en dus draagt 'milieuvriendelijkheid' bij aan de
overbevolking. Evenals 'good governance', overigens. Zullen we die dan ook
maar schrappen als criteria voor ontwikkelingssamenwerking?
Het verband is correlatief en niet causaal. Evenzo bij gm voedsel en
overbevolking. Het werkelijke probleem ligt ergens anders. Er valt dus niets
te vermijden; in het kader van de overbevolking is het gewoon geen issue. In
het kader van de hongerbestrijding (zowel kwalitatief als kwantitatief) wel.
Daar is wel een hellend vlak te bespeuren.

>Laten we samen eens logisch denken. Je hebt een droogte gebied waar straks
>dankzij 'gm' gewassen kunnen groeien. Denk jij dat daar dan geen mensen gaan
>wonen? en wat doen die mensen? Precies die vermenigvuldigen zich om allerlei
>redenen. M.a.w. wanneer door technologie dus door menselijk ingrijpen  op
>alle plaatsen van de wereld gewassen kunnen groeien komen er ook steeds meer
>mensen bij op plaatsen waar dat voorheen niet kon.   Denk jij dat dit geen
>gevolgen heeft voor de verdere groei van de wereldbevolking?

Doordat de medische wetenschap een middel tegen malaria uitvond, konden er
ineens veel meer mensen in leven blijven in moeras-achtige gebieden. en wat
doen die mensen daar? Precies, die vermenigvuldigen zich. Weg met de
anti-malaria middelen!
Nog eens: de overbevolkingsproblematiek is hoofdzakelijk het gevolg van het
achter- of uitblijven van een mentaliteitsverandering (kinderen =
pensioenregeling en aangezien er altijd veel kinders doodgingen, moeten we
veel kweken) bij veranderende sociaal-economische omstandigheden. De door jou
genoemde technologie/menselijk handelen is inderdaad een randvoorwaarde voor
het laten groeien van de bevolking, maar de echte oorzaak zit 'm in een hele
andere techniek...

Let wel, Robert: ik heb niets tegen je strijd tegen gm. Sterker nog, hoe meer
discussie en voorlichting van alle invalshoeken, hoe beter. Dat bevordert de
'maatschappelijke discussie' en kan leiden tot een beter overwogen standpunt.
Echter, je argument m.b.t. de overbevolkingsproblematiek komt over als er met
de haren bijgesleept en doet je bewustwordingscampagne fanatisch en
ongeloofwaardig overkomen. Als je in die richting argumenten zoekt, kun je je
beter richten op het probleem van de hongerbestrijding, zoals ik al eerder
noemde. Dat zal nl. een belangrijk argument worden om gm in te zetten bij
gewas- en ook veeteeltontwikkeling.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl
035-6292040

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.