TT: Meerderheid Nederlanders tegen euro

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun Oct 1 15:21:03 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Herman Beun wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Nou, het lijkt er eerder op dat de Nederlanders eindelijk beginnen
> door te krijgen dat hun regering alweer een ingrijpende

Ik heb nog niet het idee dat de Nederlanders ook maar iets begrijpen.

> en
> onomkeerbare stap heeft gezet naar verdere Europese integratie zonder
> dat over het hoe en waarom een behoorlijk maatschappelijk debat
> gevoerd is.

Erol heeft ons al uitgenodigd, maar daar is nog niemand op in gegaan.
Wat zou het maatschappelijke debat meer opleveren dan de debatten die
erover gevoerd zijn?
Ze zijn overigens ook gevoerd in de tijd dat we ons nog wilden laten
vertegenwoordigen.
De voorwaarden voor een echt maatschappelijk debat zijn volgens mij nog
niet ergens vastgelegd.
Of, vergis ik me?

> Nee, het is omgekeerd. Als de mogelijkheid van een referendum over dit
> soort kwesties bestond, dan zouden journalisten er net zo boven op
> zitten als op de Haagse politiek. En dan werd er hoogstwaarschijnlijk
> een stuk minder onzin geschreven dan nu.

Journalisten zijn ook niet per definitie de norm voor een democratische
procesgang.
Alleen de burger kan daar zelf zorg voor (gaan) dragen, maar dan moet
hij/zij dat wel willen doen.
Die bereidheid vind ik nog nergens terug.

Henk Elegeert