gemanipuleerde overbevolking

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun Oct 1 17:26:49 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> VoMiGEN wrote:
>
> Dag Chido Houbraken
> Ik zou graag de zegeningen van genetisch manipuleren (gm) zoals jij
> zegt met
> je willen delen. Helaas zolang hier nog grote controverse bestaat
> onder
> wetenschappers zou ik het woord belachelijk niet durven gebruiken.
> Nog niet zo lang geleden spraken de producenten over 'gezonde' voeding
> nu
> zijn we al zover gedwaald dat we alleen nog maar praten over de
> veiligheid
> [...]

De 'veiligheid van voedsel' bestaat niet.

Voedsel heeft altijd in een context een of andere vorm die met
veiligheid niets heeft uit te staan.
De zgn. 'veiligheid van voedsel' heeft niets uit te staan met
gezondheid, verteerbaarheid, nevenwerkingen, maar alles met het
onbespreekbaar maken van het onderwerp.

Het probleem ontstaat precies daar waar het evenwicht verstoord kan
worden zonder dat de gevolgen daarvan (op termijn) zichtbaar zijn of
gemaakt kunnen worden door gebrek aan inzicht in onderlinge
(natuurlijke) samenhang(en).

De 'veiligheid van mijn fiets' kan ik bepalen, omdat ik de voorwaarden
van het gebruik ervan (redelijk) kan inschatten.
Ik kan mijn fiets zelfs laten staan en een ander vervoermiddel kiezen of
besluiten niet te gaan.
Maar ook hier ben ik alles behalve compleet in mijn afwegingen.

De 'veiligheid van voedsel' beantwoordt nu juist niet aan die voorwaarde
namelijk, dat ik in staat ben de voorwaarden van het gebruik ervan kan
inschatten.
Zelfs niet redelijk, omdat ik de werking ervan niet kan controleren en
vooral gebrekkig inzicht heb in de diverse contexten waarmee ik te maken
krijg.

Had Nederland niet juist de invoer van honing die 'besmet' was met 'gm
koolzaad' verhinderd.
Wie stelt nu nog vast welk koolzaad volkomen echt is en welke
gemanipuleerd?
Zelfs het zgn. echt koolzaad is niet meer echt te noemen als bijen niet
wordt bijgebracht dit ze deze 'twee soorten' niet moet mengen.

Aha... de bijen ook gewoon manipuleren.....

Is er nog een weg terug voor het koolzaad?

Hebben we het er nog niet over gehad dat je niet meer zomaar
vrijblijvend kunt verbouwen wat je wil, laat staan de uitkomst van je
product kunt voorspellen.

We hebben het nog niet gehad over de honing van de bijen, of het gebruik
van deze honing en de effecten op je gezondheid op korte en/of lange
termijn.
Of de combinatie van twee verschillende stoffen die via gm tot stand
zijn gekomen voor de werking van je lever, nieren of invloed kunnen
uitoefenen op je hormoon huishouding, voortplanting etc?

Of de invloed ervan op het gebruik van gezond verstand?

Henk Elegeert
PS. Voor de duidelijkheid: ik eet al tijden geen honing meer. :-)