euthanasie / dementie

Fri Nov 24 11:39:56 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 16:31 22-11-2000, Remko de Knikker wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Stel je voor: een man, 58 jaar, veroordeeld tot 15 jaar cel en TBS wegens
>het vermoorden en verkrachten van een jong meisje van 9 jaar oud, is wegens
>zijn opsluiting zwaar depressief, zwaar depressief in zekere zin
>uitzichtloos. Mag hij hulp bij zelfdoding ontvangen?

Wat mij betreft wel, indien zijn toestand werkelijk
uitzichtloos is.

Maar er lijkt hier een adder onder het gras te zitten.
Stel dat iemand een ernstig misdrijf pleegt om in een
zodanig uitzichtloze positie te geraken dat hij recht
heeft op hulp bij zelfdoding? Heeft hij dan recht op
de vruchten van het misdrijf, of dienen die hem te
worden ontnomen?

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl