euthanasie / dementie

Fri Nov 24 11:39:53 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Deze keer geen antwoorden of weerspreking. ;-)

At 16:16 22-11-2000, caderius wrote:

>Allereerst dit: ik zou het onderwerp van de discussie zelf graag
>willen beperken tot de euthanasie uitsluitend in relatie tot dementie.

Tjah.

>Het dood-enge vanwilsbeschikkingen bij volle verstand
>en uitvoering (op initiatief van wie en op welk moment)
>is voor mij, dat een herziening van de wilsverklaring
>als het beslissende moment daar is, zo problematisch is.

Allerlei mensen hebben een niet-reanimeren verklaring op
zak. Daar speelt hetzelfde probleem. Toch wordt er veel
minder mee geworsteld, heb ik de indruk. Hoe kan dat?

>Respecteer je de wil van een demente bejaarde?

Sterker nog: heeft een demente bejaarde een wil?
En iemand die na een ongeval of verkeerd verlopen operatie
in een situatie is geraakt waarin alleen door reanimatie
het leven kan worden verlengd, heeft die een wil?
En respecteer je diens wil?

>Wanneer wel en wanneer niet?

Als een demente bejaarde zegt: ik wil dood, maar er is
geen wilsbeschikking, moet je die wens dan honoreren?

>Kan iemand zich nog uitspreken over wat hij/zij voelt?

U bedoelt: kan iemand *die dement is* zich nog uitspreken
over wat hij/zij voelt?

Kan iemand die na een ongeval of verkeerd verlopen operatie
in een situatie is geraakt waarin alleen door reanimatie
het leven kan worden verlengd zich nog uitspreken over zijn/
haar wil? Over wat hij/zij voelt?

>Hoe kennen derden dan gevoel en wensen van de demente bejaarde?

Hoe kennen we uberhaupt gevoel en wensen van een ander?

>Tien jaar geleden dacht ik dat ik bij mijn volle verstand was
>en had ik wensprojecties voor later.
>Ik denk nog steeds dat ik bij mijn volle verstand ben, maar weet dat
>mijn beelden en ideeen van toen, nu niet meer door mij onderschreven worden.
>
>Bij dat soort gedachten komt de twijfel aan de juistheid van
>dit soort "baas in eigen brein" ideeen op.

De consequentie lijkt mij te zijn dat u maar beter geen
wilsbeschikking op papier kunt zetten. En ook maar beter
geen niet-reanimeren verklaring.

Anderen zijn daar misschien wat rechtlijniger in. En dan?
Moet hen de mogelijkheid worden ontzegd, omdat u vreest
dat *u* in de toekomst van mening zult veranderen?

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl