Scheiding Kerk & Staat

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Wed Nov 22 20:09:48 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Wed, Nov 22, 2000 at 11:02:00AM +0100, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
  :
  :  Dat is dus niet zo. De burger bepaalt zelf wel op wie men stemt, of
  :  men nu 'conservatief' of 'progressief' is. Er dient IN HET GEHEEL GEEN
  :  boodschap te zijn ! Dat is vijftigerjarentaal; dat is nu juist de
  :  mentaliteit die leidde tot de oprichting van D66 !
  :
  :  Wees overigens maar niet bang: ik ben niet 'van het houtje' (ik hang
  :  geen religie of ideologie aan, ook niet het 'sociaal-liberalisme').

  Er dient IN HET GEHEEL GEEN boodschap te zijn ???? Bovenstaande
  uitspraken roepen bij mij een grote portie verbazing op. Het is mij
  bekend dat een groep D66-ers elke ideologische bepaaldheid het
  liefst onder het tapijt moffelt maar hier gaat het toch wel erg ver.

  Naar mijn idee kan politiek niet zonder beginselen wil zij toekomst
  hebben. Als we niet meer weten *waarom* we iets vinden kunnen
  we het bijltje er maar beter bij neer gooien daar we de kiezer
  dan nooit meer zullen overtuigen. Een politicus zal moeten kunnen
  aangeven wat hem of haar onderscheid van anderen. En beginselen zijn
  in belangrijke mate ideologisch bepaald, in onze club wat mij betreft
  door de vrijzinnig-democratie (al heet dat tegenwoordig helaas
  'sociaal-liberaal', wat a) minder onderscheidend is en b) de lading
  minder dekt.).

  Wanneer je uitgaat van een vrije, mondige mens met ontplooings-
  mogelijkheden dan is dat niet strijdig met bv. condoomgebruik.
  *DUS* bestrijd je groeperingen die condoomgebruik ontmoedigen
  wanneer dat leidt tot aanzienlijk grotere sterfte. Dat een conservatief
  katholiek daar niet gelukkig van wordt heeft daar geen bal mee
  te maken, dunkt me.

  Met vrijzinnige groet,

--
|  (o-  Henk van Lingen                           <henk at vanlingen.net> |
|  /\                                            phone: +31-30-2900900 |