Scheiding Kerk & Staat

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Wed Nov 22 19:15:40 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc-Alexander Fluks schreef:

>  Lees het politiek commentaar in het Algemeen Dagblad
> (trouwe meelezer  van deze lijst overigens) van gisteren
> (21/11/2000).

[Dank voor de tip, had het nog niet gezien]

>  Men zei niet alleen hetzelfde als ik maar gooide daar nog
> een schepje op. D66 werd vergeleken met een partij op
> leeftijd, waar men vijanden ontwaardt-die-er-niet-zijn en
> op zoek is naar rare items terwijl men kritiekloos achter
> Els Borst aanloopt.

Vijanden die er niet zijn? Aangezien je niet inhoudelijk ingaat op de
argumenten die in het artikel van Lousewies en de twee andere
europarlementariërs (overigens van andere partijen, gelden voor hen
dezelfde argumenten?) worden aangevoerd, verwijs ik daar nogmaals
naar. Inderdaad vormt het Vaticaan binnen Nederland geen probleem,
maar daarbuiten ligt dat toch even anders. AIDS eiste in Afrika vorig
jaar 2.6 miljoen slachtoffers. Het Vaticaan staat aanpak van dit
probleem in de weg, en beschikt daarbij over middelen die een kerk
niet toekomen (nl. toegang tot en stemrecht in VN-conferenties,
contact op ambassadeursniveau met de meeste regeringen, in veel landen
staat de Vaticaan-ambassadeur zelfs boven de andere ambassadeurs).
Daardoor heeft het Vaticaan een grote informatievoorsprong tov andere
NGO's en, door het directe contact en de status van erkenning als
staat, meer invloed. Wie dit dan een "raar item" noemt of Lousewies
oproept zich op "echte problemen" te richten, geeft daarmee blijk van
een wel erg tot Nederland beperkte blik. Ik vraag me af of die
AD-redacteur überhaupt de moeite heeft genomen het opinie-artikel van
de drie MEPs in Trouw te lezen, of zich anderszins in het onderwerp
verdiept heeft. Ik vermoed van niet.

Afgezien daarvan, dit AD-commentaar is een uitzondering, de algemene
toon van wat ik tot nu toe gezien en gehoord heb (kranten, radio, TV)
is eerder positief. GroenLinks hier in het EP is duidelijk jaloers dat
ze het zelf niet bedacht hebben. Het CDA brengt conservatieven als
Hans Hillen (TK) en Maria "Opus Dei" Martens (EP) in stelling. Drie
kranten (NRC, Volkskrant en Trouw) hebben op hun website een
internetpeiling aan dit onderwerp gewijd, en de uitkomsten daarvan
zijn eveneens allen positief. Ik zie al met al nog steeds geen bewijs
voor het door jou geconstateerde "afbranden door de media".

>  Dat is dus niet zo. De burger bepaalt zelf wel op wie men stemt,
> of men nu 'conservatief' of 'progressief' is. Er dient IN HET
> GEHEEL GEEN boodschap te zijn ! Dat is vijftigerjarentaal; dat
> is nu juist de mentaliteit die leidde tot de oprichting van D66 !

Ja zeg, wat een kolder is dit nu. Zullen we ook ons standpunt over het
referendum, drugs, euthanasie en televisie dan maar aanpassen? Ik
vermoed toch dat die ons heel wat stemmen kosten onder mensen die nu
op Van der Vlies stemmen...

> (ik hang geen religie of ideologie aan, ook
> niet het 'sociaal-liberalisme').

Onmogelijk. :-)

>  Ik vind zo'n vaticaan-actie diep-en-diep tragisch. Het onderstreept
>  tevens het fiasco van het Europese parlement. Kan men zich nergens
>  anders druk over maken ?
[]
>  Van de D66-ers in het Europese parlement wil ik horen hoe
> Europa een democratische structuur zou kunnen krijgen. Is
> deze een botsing waard met de Europese Commissie/Raad ?
> Zoiets. Ik noem maar een dwarsstraat.

Het spijt me, maar dit onderstreept eerder over hoe weinig inzicht je
kennelijk zelf beschikt. Denk je wellicht dat de hoeveelheid
media-aandacht voor een onderwerp evenredig is aan de daaraan door een
politicus bestede tijd? Wat ik maar bedoel te zeggen: Zelfs áls je
vindt dat het Vaticaan-vraagstuk een onbelangrijk onderwerp is, dan
nog is het verwijt "kunnen ze zich niet ergens anders over druk maken"
volstrekte onzin. Lousewies maakt zich (ook) over andere zaken druk,
en daar besteedt ze het leeuwedeel van haar tijd aan.

Tot slot, wat betreft die democratische structuur (waarover het EP
overigens niets te zeggen heeft...) en zo: Lees het jaarverslag eens,
zou ik zeggen. Niet aan gedacht wellicht?

P.S.: Donderdag (morgen dus) discussieert Lousewies over hetzelfde
onderwerp in Avro's "Het debat op 5", van 12:00 tot 13:00 op radio 5.
De andere gasten zijn Nelly Stienstra, voorzitter van het Contact
Rooms-Katholieken, en Fred Keesen, priester in het bisdom Rotterdam.

Herman Beun                  http://www.bigfoot.com/~hermanb/
HermanB at bigfoot.com                       Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*