telewerken reduceert mobiliteit *niet*

caderius caderius at EURONET.NL
Fri Nov 17 16:20:15 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 14:21 17/11/00 +0100, Erik van den Muijzenberg wrote:
>Telewerken kan weliswaar leiden tot een substantiële reductie
>van de mobiliteit in de spitsuren, maar voor de totale mobiliteit
>levert telewerken slechts een geringe besparing op. Sommige
>onderzoekers verwachten dat op termijn de woon-werkafstand van
>telewerkers zal toenemen.

Gesteld dat telewerken de totale productiviteit in een land/regio
bevordert, is het door Erik beschreven effect vergelijkbaar met
de ooit eens verwachte reductie van papiergebruik op kantoren.
Wie gelooft nog in dat sprookje?

Terugdringen van mobiliteit als zodanig is ook niet een van de
belangrijkste argumenten die pleiten voor telewerken.
Spreiding van reistijden zou er een kunnen zijn.
Vermindering van de dagelijkse reis-frekwentie blijft ook een verwacht effect.
Hoewel ik niet twijfel aan het resultaat van het onderzoek blijft
bij zo'n onderzoek belangrijk , welke definitie van TW gehanteerd is.

Belangrijker dan dat alles zijn echter doelstellingen m.b.t. het
creëren van arbeidsmogelijkheden voor individuen die zonder
het fenomeen TW moeilijk werk kunnen krijgen.
Nog belangrijker is echter de stimulans die er voor perifere regio's
kan uitgaan van TW, naast nog het algemene belang van een nieuwe
groei van arbeids-potentieel en verhoging van produktiviteit.
Eindelijk is de handicap van grote afstanden voor die regio's
minder groot. Gesteld dat deze gebieden met vaak agrarische
signatuur en met behoudende attitude bij kunnen blijven en niet
juist weer verder achterop raken bij stedelijke en industriële regio's.

Terugdringen van dagelijkse woon-werkverkeers stromen op vaste tijden
zal m.i. inderdaad niet betekenen, dat de gehele hoeveelheid verplaatsingen
teruggaat.

Transportvermindering is bijv. ook niet te verwachten bij e-commerce,
e-business,
elektronisch winkelen of hoe je het ook noemen wilt.
Ook daar zal sprake zijn van juist meer transport omdat mensen produkten
elders bestellen en waardoor efficientie van  transport moeilijker wordt.

Best regards

René