Telewerken

caderius caderius at EURONET.NL
Fri Nov 17 11:47:02 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 10:34 17/11/00 +0100, Henk van Lingen wrote:
>  Een goede tip, je suggereert ermee dat mijn suggestie een reeds
>   langs gepasseerd station is? Kun je aangeven waarom want op die
>   website vind ik weinig inhoud.

De suggestie is zeker geen gepasseerd station.

Eerst even over de site van het Nederlandse TW-forum:
de bibliotheek is inderdaad meer een doorverwijzing naar ISBN-nummers.
Als je kijkt op thema bij telecentra of teleservice centa geloof ik
vind je iets gerichter informatie, maar inderdaad meer verwijzing naar bronnen.

Meer - veel meer - directe info en discussie-thema's etc. vind je op de ETO
site.

In Nederland zijn een aantal initiatieven geweest vanuit verschillende
invalshoeken.
De meeste zijn gestart als subsidie-projecten om werkgelegenheid te creeren
vaak voor specifieke doelgroepen zoals gehandicapten.
Er zijn daarvan slechts een paar die zich na afloop van de subsidie
in de markt hebben kunnen handhaven.

Een initiatief kwam voort uit een andere invalshoek: te weten
een dienstverlening van de NS ter exploitatie van kantoorruimten.
Dit initiatief "Telest at tion"in Eindhoven is een te vroege dood gestorven
doordat de marketing niet goed was.
Het idee was om account-managers etc. een tijdelijke kantoorfaciliteit
aan te bieden. Een van de factoren van mislukken was natuurlijk,
dat alle mensen die van de faciliteiten gebruik zouden hebben
kunnen maken, al hun eigen oplossingen in hotels, bij klanten
of waar dan ook gevonden hadden. Men moet al heel ontevreden zijn
met de bestaande situatie, wil men oude gewoonten veranderen.

Zelf heb ik een soort telewerkcentrum helpen opstarten in
een station in een klein
plaatsje Jennersdorf in Burgenland (Oostenrijk)
Dankzij dat project hebben ze in een soort dorpje van 3000 inwoners
ADSL. Iets waar we in Nederland zelfs in de grote steden nog steeds op wachten.

Maar los daarvan: het project lijkt een succes te blijven dankzij
dankzij veel bestuurlijke omarming van het initiatief maar vooral
door een zeer grondige inbedding in de hele bedrijfsomgeving van
het centrum.

M.i. blijft het grootste struikelblok voor al dit soort centra - en voor
telewerk als zodanig -
de moeite die het kost om mensen nieuwe patronen te laten volgen.
Dat geldt zowel voor de telewerkers als voor werk- en opdrachtgevers.

Nogmaals: veel meer info op de Europese TW-site en mogelijk op de sites
van andere landen. Vooral Engeland, Finland en Zweden lopen voorop.
Maar verder heeft iedere EU-lidstaat en een aantal midden-europese
staten hebben elk hun eigen TW-forum.
Er zijn ieder jaar Europese TW-dagen , er is een telewerk-discussielijst etc.
Kortom : de discussie is verre van achterhaald, maar
omdat er al veel ervaring is, blijft eerst informatie verzamelen over
die ervaring zinvol. Ik zou het waardevol vinden als D66 als partij
gewapend met die kennis en ervaring, TW echt met daden ging
bevorderen !!!
Best regards

René