Eigen beurs eerst: een aflaat voor de uitlaat

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Thu Nov 16 20:35:09 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Thu, Nov 16, 2000 at 08:15:11PM +0100, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

  : >Nee, daarvoor moet je wat doen aan de mobiliteitsvraag en de
  : >infrastructuur van wonen/werken. Telewerken, spreiding, variabele
  : >werktijden, dat soort dingen.
  :
  :  Okee. Da's een conditie, die leidt tot...
  :
  :  Maar daar zal natuurlijk nimmer iets aan gedaan worden. Trouwens,
  :  het dag-en-nacht-ritme van de mens laat zich moeilijk wegpoetsen.
  :  Mensen laten zich nu eenmaal niet voorschrijven hoe ze moeten
  :  leven.

  Het is inderdaad een moeilijke opgave maar dus een uitdagende.
  Bovendien zullen we er wel over na *moeten* denken, denk ik.
  Als het doorgaat zoals het nu gaat neemt de mobiliteitsvraag,
  en dus de file, alleen maar toe. Daar helpt geen enkele heffing aan,
  daar die toch weer doorberekend wordt.

  Wat betreft telewerken kwam laatst het volgende bij mij op, wellicht
  kan daar eens op geschoten worden:

  Een veel gebruikt argument tegen het functioneren van telewerken is
  dat mensen graag werk en prive willen scheiden, collega's willen
  zien in pauzes, kantines, etc. en willen beschikken over kantoor
  faciliteiten. Thuis zitten zou daarom geen optie zijn.

  Als we nu eens in vele forenzenplaatsen kantoorpandan optrekken
  met alle benodigde faciliteiten, kantines, etc. en daar de
  werknemers van allerlei verschillende randstedelijke bedrijven
  in herbergen. Dan ondervangen we een groot stuk van de bezwaren
  en hebben de werknemers toch een eigen werkplek met context. De
  kosten kunnen naar ratio van het aantal werknemers in zo'n
  pand over de diverse bedrijven verdeeld worden.
  Ik ga er vanuit dat een grote groep van de mensen die elke dag
  in de file staan bestaat uit kantoorwerkers?

  Groeten

--
|  (o-  Henk van Lingen                           <henk at vanlingen.net> |
|  /\                                            phone: +31-30-2900900 |