Eigen beurs eerst: een aflaat voor de uitlaat

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at ASTRO.UVA.NL
Thu Nov 16 20:15:11 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

  Henk van Lingen <henk at vanlingen.net> schreef,
>Je lijkt het autogebruik te willen terugdringen vanwege milieu
>redenen. Laten we ons eerst eens de vraag stellen of dat inderdaad
>de vraagstelling is.

 Wees maar gerust, ik ben niet zo'n milieu-manneke.

>Ik denk dat het files vraagstuk voornamelijk een mobiliteits
>vraagstuk is.

 Het merkwaardige is (je zou het namelijk niet denken) dat files
 ontstaan omdat mensen de neiging hebben TE SNEL te rijden en
 daarbij van rijstrook te wisselen. Daardoor ontstaan er ver-
 dichtingen, de snelheid loopt terug, er ontstaat een file, en
 (ook al weer merkwaardig) de file loopt ACHTERUIT, dus tegen
 de rijrichting in. Daarom helpen bredere wegen niet tegen het
 ontstaan van files.

>Nee, daarvoor moet je wat doen aan de mobiliteitsvraag en de
>infrastructuur van wonen/werken. Telewerken, spreiding, variabele
>werktijden, dat soort dingen.

 Okee. Da's een conditie, die leidt tot...

 Maar daar zal natuurlijk nimmer iets aan gedaan worden. Trouwens,
 het dag-en-nacht-ritme van de mens laat zich moeilijk wegpoetsen.
 Mensen laten zich nu eenmaal niet voorschrijven hoe ze moeten
 leven.

 Het enige dat men kan doen, is iets aan de auto zelf. Dat geldt
 voor files, dat geldt voor het verkwisten van brandstof.

 Marc Fluks