leefbaar utrecht

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Nov 14 18:54:43 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 10.26 13-11-00 +0100, Chido Houbraken wrote:

>1. 'De NS zet bussen in';

En de oude partijen niet. Ze zetten tegen verkizingstijd en paar slimme
reclamejongens in om " de boodschap"  helder bij de " doelgroep" te
brengen. Daarna sluiten de partijen zich weer op in hun eigen naar binnen
gerichte wereldje. Daarmee kom je niet in Herlen. Of bij een ware democratie.

>2. Alle vervoersmiddelen/methodes die je opnoemt hebben bewezen dat je ze (al
>dan niet snel, al dan niet comfortabel) van Utrecht naar Heerlen kan sturen.
>Tot dusver is LU een gok, het heeft nog niets bestuurlijks bewezen.

Dat klopt. Maar *een* ding heft LU wel bewezen: ze spreekt aan. Er wordt op
gestemd. Dat maakt jou zo kwaad. En dan voer je allerlei redenen aan waarom
LU niet  deugt. Een beetje doorzichtig. Kinnesine? Maar wat heeft D66
gedaan om stemmers te  bereiken?

>Doctorandus socioloog Henk Westbroek weet verrekte goed waar hij mee bezig
>is.

Denk ik ook.

>  Al die zogenaamde niet-zo-bedoelde of niet-voor publicatie-bedoelde
>uitspraken in de media, zijn een grote stunt.

Nee, daar zit je fout. Hij vertolkyt een breed gevoelen onder de bevolking.
Een gevoel dat neerkomt op: ik heb genoeg van het gezever en gezeik van de
politici. Van het manifeste eigenbelang waaruit en waarmee
vertegenwoordigers opererern. Het ambtelijke jargontaaltje waarmee de
burger stelselmatig op afstand wordt gehouden, en het riet wordt
ingestuurd. Ook op deze lijst bestaat dat sfeertje. Echte confrontaties,
echte tegenstelingen worden afgevoerd, weggedrukt. Het op de man spelen
wordt getolereerd, maar inhoudelijke controverses worden gedempt en afgedekt.

>De man heeft zelf irritante
>radioprogramma's en weet echt wel hoe de media werkt.

De media werken volgens simpele principes. Je moet ze zien te gebruiken om
een boodschap, een werkelijke boodschap, aan de  man te  brengen.  Maar ook
om waarschuwingen uit te delen aan de gevestigde politieke orde: we komen
eraan. We zijn niet meer te bagatelliseren.

>LU jat de onderwerpen
>van D66 - want dat geeft je toch een beetje de broodnodige kwaliteit - en
>gaat vrolijk door met populistisch hakken.

D66 heeft niet het alleenrecht op (directe) democratie. Dat onderwerp gaat
terug naar de 19e eeuw, als je wilt zelfs naar de Grieken. Wie is D66 om
het alleenrecht te claimen? Het recht op de D heeft D66 voor een groiot
deel verspeld, met verambtelijking en regentesk worden. Helaas. LU gaat D66
van het toneel stoten. Dat gebeurt wel vaker als bepaalde partijen hun
beloften niet waar maken. Kijk maar naar de sociale beweging (in de voor
vorige en vorige eeuw hebben heel wat partijen en partijtjes het
alleenrecht op " sociaal" geclaimd).

>  Daarom houdt LU nu heel duidelijk
>de boot af als het om regeren gaat.

Vraag ik me af. We zullen zien.

>In het college stappen kon wel eens in
>hun electorale nadeel werken. Als cafe-houder weet Westbroek donders goed dat
>er eens afgerekend wordt.gumentatie is.

Flauw om Westbroek als " cafeehouder" te stigmatiseren. Als student moet
jij weten dat dit geen argumentatie is.

>  >(ps wat ík opportunisme vindt is een politicus die met een mooie
>
>Ja, joh?
>En wat denk je dat LU gaat doen als ze in het college zitten?

Als ze dezelfde gang gaan maken als D66 dan is ook *hun*  lot bezegeld. Ook
LU/LN moet haar beloften zo goed als het gaat waar zien te maken. Doen ze
dat niet dan wacht hen hetzelfde lot als D66 thans.