Teledemocratie (was RE: Bevoegdheden en controle ( was: gedogen van Softdrugs)

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Thu Nov 9 21:56:15 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 00:26 09-11-2000 Thursday, Erik van den Muijzenberg wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Ah, u bent inmiddels weer van mening veranderd.

Nee hoor. U interpreteert te wild. Dat is alles.

>De teledemocratie is geen technische mogelijkheid.

De teledemocratie is een technische mogelijkheid. De hele godganse
democratie is een technische mogelijkheid. De vraag hoe mensen zichzelf het
best kunnen besturen, hoe veel kratos een demos kunnen uitoefenen, is
primair een technische vraag.

>Teledemocratie werd in de ogen van de teledemocratie-believers
>mogelijk *als gevolg van* een revolutie in de ICT-techniek.

Nee. De *directe* vorm van democratie is de inzet. ICT helpt deze wens te
verwezenlijken. Het zal ten koste gaan van de "representanten". De directe
democratie is mogelijk *als gevolg*  van teledemocratie. Teledemocratie is
slechts een technisch middel, een instrument. Directe democratie is het doel.

>Wat boeit aan het idee van teledemocratie is niet de techniek
>die teledemocratie mogelijk lijkt te maken, maar de politico-
>logische - zo men wil sociologische - implicaties.

beide boeiende onderwerpen.

>Waar de burgers het zÈlf kunnen, zichzelf besturen dus, daar hoeven ze geen
>
>Hoe verhoudt deze 'simpele en democratische logica' zich
>tot uw pleidooi voor het behoud van de macht des Konings?

De Koning *is* geen representant, *is* geen democratisch orgnaan,
pretendeert het ook niet te zijn. De Macht des Konings wordt in onze
democratie tot practisch nihil ingesnoerd. In een directere democratie zal
het niet anders zijn.

>(>: > Ik verdenk te politieke kaste er al jaren van bewust de politiek

>Ralph Nader zegt m.i. iets heel anders. Volgens Nader ligt
>de macht in de USA bij het bedrijfsleven en doet het er niet
>veel toe of men op de Republikeinen of op de Democraten
>stemt.

Zelfde idee. De macht ligt bij een gevestigd complex van door `soft money'
gefinancierde "corrupte" (aldus Nader) partijen (Republicrats) cum
corporations, en de gewone mensen hebben het nakijken. Tellen niet mee. Is
dezelfde "bizarre" logica dus. Kijkt u eens op http://www.votenader.com.

>Beide partijen lopen aan het handje van het bedrijfs-
>leven, meent Nader.

En laten zich door hen sturen. Waardoor de burger het nakijken heeft.

>Meneer Van Meeteren, als u schrijft, en ik citeer: 'Ik verdenk
>(d)e politieke kaste er al jaren van *bewust* de politiek ver
>weg te houden van de "gewone" burger.' (cursivering van mij;
>EPvdMb), maakt u zich dan schuldig aan een samenzwerings-
>theorie ten aanzien van die politieke kaste, ja of nee?

Nee. U moet echt eens gaan nakijken wat een samenzweringstheorie ook alweer
was. Er is geen sprake van een komplot.

Op waarnemingen en vermoedens. En:

>Is 'onbegrijpelijke brabbeltaal' een *feitelijke gedraging*?

Ja.

>Of is het een oordeel over taaluitingen?

Misschien is het begrip "brabbeltaal" voor u te onduidelijk. Het gaat om
onbegrijpelijk Nederlands. Om Haagse Bluftaal. Om Binnenhofs bargoens. Om
politici-jargon, dat voor gewone mensen in de straat en op de boerderij
onbegrijpelijk is.

>Wat is er feitelijk aan?

Kijkt u maar eens naar Den Haag vandaag. Dan ziet u hoe feitelijk het is.

>Waaruit blijkt dat hier sprake is van opzet?

Nergens. Ik sprak dan ook van vermoedens. Ik vermoed opzet.

>Kunt u voorbeelden geven van eigen codes die door de politieke
>kaste bewust worden ingezet om de politiek ver weg te houden
>van de 'gewone' burger?

Mag ik u doorverwijzen naar verschillende publicaties omtrent Haags jargon?
Voorts wil ik wijzen op voor gewone burgers onbegrijpelijke rituelen en
gewoonten die in Den Haag rond het Binnenhof vigeren. En nee, ik ga niet
weer allerlei voorbeelden geven. Gaat u maar eens een dagje naar Den Haag
en zit u maar eens een uurtje of zes op de publieke tribune. Dat is
overtuigender dan een paar voorbeelden op het luie internet.

>Met dat laatste herhaalt u alleen maar wat al heeft gezegd.
>Kunt u een begin maken met uw bewijsvoering s.v.p.?

Waarom moet ik op een *discussie*lijst ineen bewijs gaan voeren? Ik heb een
mening, een vermoeden, een visie, een standpunt. Is dat niet genoeg?

>Mij niets van bekend. U heeft weleens getracht uw echec als
>lijsttrekker van De Groenen te verklaren door het bestaan
>te postuleren van een metaforisch bedoelde rubberen*muur*.

Mijn lijstrekkerschap van De Groenen was geen echec. En de constatering dan
Den Haag door een condoom tegen de buitenwereld wordt afgeschermd is een
mening die ik nog steeds heb. Leest u maar eens in het boekje *drogredenen
van A tot Z"van Frans van Eemeren en Rob Grootendorst hoe onzinnig en
onfatsoenlijk uw allusie is.

En deze is ook uitermate carcinogeen:

>(Is die metaforische muur wellicht een kwestie van paranoia?
>Of heeft u er moeite mee de eigen kwaliteiten als lijsttrek-
>ker onder ogen te zien?

Maar we gaan netjes door:

>Sorry, ik wist niet dat u uw opvatting inmiddels stilzwijgend
>weer aanzienlijk had afgezwakt.

Wilt u aantonen waar ik wat heb gezegd over de Raad van State in een
teledemocratie?

>We hebben het toch niet over *gelijk*, meneer Van Meeteren?
>U wierp de volgende vraag op: 'Heeft het parlement het altijd
>bij *het rechte eind*?' (cursivering van mij; EPvdMb)

Hebt u wel eens van mierenneuken gehoord? Een geliefde sport onder hen die
geen dagtaak hebben.

>Zonder een goede definitie en een deugdelijke wijze van toet-
>sen is de vraag 'Heeft het parlement het altijd bij het rechte
>eind?' een zinledige vraag.

Zo dit zo moge zijn: ook zinledige vragen hebben zin op een open
discussielijst. Of wilt u dat ik niet meer schrijf op deze lijst? Zegt u
dat dan gewoon. En sleep er niet zoveel gebrabbel bij.

>(>heeft die het recht de meerderheid te stoppen? Met welke middelen?
>
>(Dat hebben allerlei mensen zich afgevraagd toen u middels het
>verkrachten van de statuten de opheffing van de Digitale
>Burgerbeweging doordrukte, weet u nog?

Neen. dat weet ik niet meer. En wat heeft dit met D66 te maken?

>Heeft u inmiddels al een antwoord? Met welk recht heeft u indertijd de
>statuten
>van DB.NL verkracht en de opheffing doorgedrukt?

Is dit een open vraag? Of kent u het verschil niet tussen open en
suggestieve (sturende) vragen?

>Ik ben blij dat u daar inmiddels ook achter bent.

"Ook"? wat "ook"? En ik heb altijd een goede democratische samenwerking
verdedigd. Met de burger als stuurder van het beleid via direct
democratische middelen.

>Voor zover u hier doelt op de Amerikaanse verkiezingen:
>De meeste stemmen *van de kiesmannen* zullen gelden.

Nee, ik doelde niet op de Amerikaanse verkiezingen. Maar als u er het er
toch over heft: ja, de meeste stemmen van de kiesmannen gelden. En elke
staat krijgt bij meerderheid van stemmen het aantal kiesmannen dat
wettelijk is vastgesteld. Maar wat heeft dat met directe democratie te maken?

>Niet noodzakelijkerwijs de meeste stemmen van de Amerikaanse
>kiezers.

U hebt goed opgelet.

>En het is helemaal niet gezegd dat die meerderheid van
>kiesmannen 'de beste weg voor de meesten' kiest, meneer
>Van Meeteren.
>Dat heeft Ralph Nader goed gezien.

Wanneer een meerderheid voor Nader zou hebben gekozen zou dat niet hebben
geimpliceerd dat Nader de beste weg is voor de meesten. Democratisch
gezien, en daar hebben we het over, bepaalt in een gemeenschap
(democratisch) de meerderheid de beste weg voor de meesten. Hoe slecht die
weg objectief ook moge zijn.

>Post scriptum over teledemocratie

Het zij me vergund niet verder op het epistel in te gaan. Een herhaling van
zetten en doodsaai. Laat partijgenoten maar reageren. Excusez.

HvM