onleefbaar utrecht

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Nov 9 13:07:29 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Gerard,

Ik ben het met al je argumenten eens. Mijn doel is echter herorientatie
i.p.v. opheffing. Maar of je dat met het huidige ledenbestand redt?

Henk Vreekamp, Utrecht

P.S. Herhaalde oproep: kunnen lijsters voortaan niet allen ook hun
woonplaats als signature vermelden? Is Gerard van den Berg bijv. Utrechter?

--------------------------------

At 00:42 9-11-00 +0100, you wrote:

> [...]
Gemeente Utrecht. Alice de Rooij zat naast Henk Westbroek die met zijn
Leefbaar Utrecht een verpletterende overwinning heeft geboekt.
>Alice is de enige die namens D66 zitting neemt in de raad. Een dieptepunt
in het bestaan van D66. Het meest treurige is echter voor ons als D66 tigers
dat Westbroek heeft gescoord met de kroonjuwelen van D66. Voor hem en zijn
partij is het referendum een breukpunt in de formatie. Bij de formatie zal
Leefbaar Utrecht streven naar een sterke oppositie. Dit geldt mede voor de
wethouders die Leefbaar Utrecht eventueel zal leveren. Als partij staat hij
namelijk voor een politiek waarin de volksvertegenwoordiger kritisch blijft
staan ten opzichte van ook zijn eigen wethouders.
>Tenslotte stelt Henk Westbroek dat politiek een middel dient te zijn in
dienst van de burger en niet een doel op zich. Als de inbreng en
participatie van de burger in het bestuur hesteld is, dan heft Leefbaar
Utrecht zich weer op en zal dan het bestuur graag weer aan anderen overlaten.

>Naar mijn mening getuigt de stellingname van Henk Westbroek van een
verlangen naar radicale democratie, zoals D66 in 1966 dit in artikel 3 van
zijn statuten heeft opgenomen. Evenals de oprichters van D66 is Leefbaar
Utrecht wars van een regenteske vorm van besturen. Leefbaar Utrecht ontleent
zijn bestaansrecht aan de principes die in 1966 door D66 gekozen werden als
het beginsel voor hun bestaansrecht destijds. Helaas is D66 verworden tot
een regenteske club, die verknocht is geraakt aan de macht, op een wijze die
destijds leidde tot haar oprichting.

>Het Regenteske in de huidige samenleving heeft een heel ander
verschijningsvorm dan in de jaren vijftig en zestig. In de huidige
samenleving wordt het regenteske vertegenwoordigd door de tyrannie van het
getal. Deze tyrannie geeft vrij baan aan het wetenschappelijk en economisch
perspectief en gaat ten koste van de menselijke maat als refentiepunt. De
gemiddelde burger voelt dit en protesteert. Zelfs bij een kleine opkomst van
43 % wint Leefbaar Utrecht ruim een kwart van de stemmen.

>Ik denk dat D66 zich deze gebeurtenis dient aan te trekken. Ik pleit voor
opheffing van de partij of voor een herbezinning op de beginselen van de
partij. Concreet betekent dit dat D66 niet langer slaafs achter haar
ministers blijft aanlopen. Op mijn eigen vakgebied zie ik dagelijks hoeveel
ernstiger de situatie in gezondheidszorg is, dan in de kranten wordt
vermeld. De onsmakelijke reclame van CZ verzekeringen haalt het niet bij de
ellende die ik als werker in de GGZ dagelijks meemaak. Zelfs spoedgevallen
worden in de GGZ niet meer behandeld. Integendeel, de gehele zorg richt zich
op de zakken geld die VWS in het verschiet stelt. Naar de behoeften van de
klant en de belangrijke personen uit zijn sociale netwerk wordt niet meer
geluisterd. De hulpverleners die als laatsten der  mohikanen nog wel naar
hun klanten willen luisteren, worden door het management afgestraft. Zij
zouden lijden aan reddersfantasien en worden op een zijspoor geplaatst.
>Toch blijft de Tweede Kamerfractie het beleid van mevrouw Borst steunen.
Zelfs wanneer zij maatregelen neemt die indruisen  tegen de beginselen die
de partij aanhangt, zelfs dan zwijgt de fractie.

>Opheffen van de partij, een fusie met Leefbaar Nederland of ernst maken met
radicale democratie en de invloed van de burger versterken in het bestuur.
Een andere miogelijk zie ik niet.
>Het consequent doorvoeren van het beginsel van radicale democratie schept
nieuwe kansen voor D66. Het uitdragen daarvan dient dan wel snel en radicaal
ter hand te worden genomen. Dit betekent praktisch een duidelijk onderscheid
tussen de macht en de controle op de macht, zelfs wanneer dit
ministerskoppen doet rollen. Er lijkt mij geen andere weg mogelijk dan
stevig oppositie voeren ten opzichte van de eigen ministers of samen met hen
ten ondergaan.

>Met vriendelijke groeten
>
>Gerard van den Berg
>
><!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD W3 HTML//EN">
><HTML>
><HEAD>
>
><META content=text/html;charset=iso-8859-1
http-equiv=Content-Type><!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD W3 HTML//EN">
bericht-----</B><BR><B>Van: